onsdag 10 maj 2017

Lissie v 18

Måndag: Målsättning va en ny långrunda; antingen en 3 milare el försöka slå tiden på Molnbyggenrundan. Blev nästan båda delarna. I grunden är det molnbyggenrundan med tilläggen; start vid vedlagret sen upp till skylten på travbanan - heden. På tillbakavägen svängde jag i heden av mot grusgropen -sen som fartrundan hem.
Fick kämpa större delen av rundan. Hon gick fint första biten till Heden, sen första biten på grusvägen i skogen samt från källan och hem. Fick både driva mycket och hade styrproblem. Valde att rida i korrekt klädsel; tajts, cykeltröja med ärmar sen utan spö. Det sistnämnda ångrade jag många gånger. Försökte göra som på söndagen att kompensera alla skrittbitar med en galopp. Valde att kliva av och springa med henne vid 3 tillfällen: hästberg, bodlindor och vid molnbyggen. Blev totalt 2,5km löpning. Kändes på hela hästen att hon va påverkad av gårdagens ridtur. Flätat småflätor i manen igår och de satt kvar även efter dagens runda. Renskinnet började glida bakåt efter ca 18km.
Blev avkastad runt 23km, fick hästmöte och saktade av för att passera, då exploderade det under mig och jag hann inte uppfatta så mycket mer än att jag flög upp och sedan påvägen ner. Tänkte jag får inte fastna med foten och hon får inte springa hem. Tack och lov gick allt bra och Lissie stod precis som vanligt en kort bit ifrån mig. Hoppade upp igen och fortsatte ridturen. Lite ont i huvudet under dagen men släppte allt eftersom.
Blev ny längsta runda med totalt 28,4km på 2:53min vilket ger ett snitt på 9,9km/h. Snittet va lite av en besvikelse, hade hoppats på minst 10.

Onsdag: Hela familjen va med till stallet efter jobbet. Tömkörde ner till ridbanan, där fick hon trava över bommar. Ställde ut kavaletti (på högsta) på led och mellan dem en snett upphöjd bom. Förjade med att trava på volt över de sneda bommarna i båda varven, gick fint så då övergick vi till att även trava över kavalettin så då fick hon hoppa över dem. Gick jättebra även det, imponerad då vi fick till det i båda varven. Så på en 10meters volt hinna med två kavaletti på töm känner jag mig mycket nöjd med. Avslutade med bommarna igen. Sedan släppte jag henne lös och hon fick hoppa på dubbla block på höjden några gånger. Riktigt fint klipp i sprången visade hon upp. Då max va rastlös avslutade jag lite hastigt men kände ändå att vi kunde vara nöjda när allt gått så bra och fint.
Max och jag red tillbaka från ridbanan.
Totalt höll vi på i 35min från dörr till dörr.

Torsdag: Hade bokat med Sofia att vi skulle rida till Siljan med fuxarna. Vi gick ner till lackverkstan innan vi hoppade upp. Skrittade mest dit någon kort travsträcka. Kom ner till Siljan och det va totalt spegelblankt och så vackert. Mycket hade hänt sen förra veckan jag va dit, alla små pölar va borta och det hade fyllts på med vatten ordentligt. Vi strosade runt där en stund innan vi lät dem gå runt och känna på vattnet innan vi travade runt lite. Gick lite motigt bortåt men efter vi vände blev det helt annorlunda höga benlyft och bra pådriv. Sedan hemmåt travade vi på en bit och då va det ordentlig fart på caspar som direkt började stuttsa.
Va ute och red ca 1,35t och hade en toppenkväll.

Lördag = städdag

Söndag ... fixade med hö, mocka sedan upp igen och sälja flakvagnen
Tränade lite i corallen: trava 2 varv höger, 2 varv vänster, 2 varv höger, 2 varv vänster. Galopp 2 varv höger, 2 varv vänster, 2 varv höger, 2 varv vänster. Trav 2 varv höger, 2 varv vänster, 2 varv höger, 2 varv vänster. Sen försökte jag med att kliva i som skaklar, gick inte så bra då de rullade iväg. Men backa in mellan dem liggandes på marken gick bra. Tog sedan en promenad den lilla rundan backen ner och sen upp vid björn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar