måndag 17 oktober 2016

Veckans träning v 42

Måndag: löpning trotts +6 grader och duggregn i luften. Tänkte milen men hade många alternativ på avkortning ifall det skulle behövas. Målsättningen va att klara sig under 60min. 
Jämt och bra tempo hela vägen. Kämpade egentligen inte så mkt för att hålla tempot, mer än kanske lite efter åkersjön. Ett ställe det ofta går trögt tycker jag. Alla backar kändes lätta och inte alls så farlig fartskilnad heller. 
Kapade 7 minuter på samma runda idag mot för dryga 2 månader! Känns rätt stort, är en förbättring på 10%. När man ser på siffrorna är jag nog bättre än jag själv känner mig. Kände mig trög första 2 idag sen rullade det på bättre och bättre. Blev sporrad av att kag höll ett så bra och jämt tempo, la grunden till en bra sluttid utan att jag va tvungen att jaga. 

Totalt: distans 10km, tid 59:09min, pace 5:55, puls 163. 

Tisdag: mammaträning började nere vid prostbryggan i backen där för att sedan flytta upp till gammelgården. Körde en 3min intervall i backen: varannan framåt varannan bakåt. Vippsittande på bänk lyft upp ett ben, små cirkelrörelser åt båda håll. Armar på bänk, armbågarna går bakåt och ner med axlarna. Boxning 2x små och 2x långa + axlar/bröst parövningen. 

Onsdag: mammaträning, sista för denna omgång. Men också den sista omgången sim jag är med på. Känns vemodigt då Karins träningar är så ruggigt bra och jag har så himla mkt att vara tacksam för, speciellt efter Max. Då en helt ny värld med träning blev möjlig. 
Va i gropen, Milla vaken och nöjd hela passet. Större delen av tiden satt hon på madrassen ochvlekte, hade även kompis en stund. Försökte klättra upp på mig när vi gjorde planka/ armhävning. 
  Explosiva övningar uppför brantaste, tex 10 benböj sen snabbt upp eller krypa uppför. Nu även uppför branten. 
 Rygglyft med olika positioner med armarna. Rakt fram, Y och flygplan. Även olika positioner på handen antingen handryggen upp eller tummen upp, tar olika på axlarna. 
 Armhävningar smala, breda & uppifrån och ner. 

Lördag: lite oplanerat blev det en 5km runda med nya skorna. Helt utan tidsmål eller plan för vart/hur långt jag skulle springa. Visste bara att det skulle vara en kortare runda för att vänja mig med skorna. Men ville passera Hittaut nr 8 nere vid lilla passagen till Siljan. 
En av de tyngsta rundorna jag gjort på länge. Både i benen (fotlederna skrek och knät ropade nej) och sen på det kom ett kraftigt håll redan runt 1km. Hade ätit 1 timme innan vilket inte funkade alls för mig. Det släppte vell först efter 3,5km ungefär och jag kunde börja springa mer avslappnat. Sista km gick riktigt bra. 
+3 grader och lätt regn/snö men ändå va det för varmt. Vinterbyxor, underställströja, vindjacka, pannband och tunna vantar. De sistnämnda åkte av snabbt. 

Totalt: distans 5km, tid 30:32min, puls 157, pace 6:07

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar