torsdag 27 oktober 2016

Lissie v 43

Höanalysen har kommit: 
Torrsubstans 73
Energi.          7,1
Protein.         28
Socker.        137

Ringde kraft fodersupport och fick rådet att ge Lissie 7-8kg av det grovfoder och sedan komplettera med 0,5-0,7kg kraft plus protein. 


Onsdag: som planerat blev det en runda med Linda och Rimi idag. Hade bestämt att vi skulle rida yttermorundan då jag tänkte att det går snabbt så jag hinner allt. Nog för att vi gjorde två avstickare för Finn&Vinn kontroller men det tog 1:04t för en runda som tar ca 40min i vanliga fall 😱. Skrittade bortsett från på grusvägen där vi travade. Lissie brydde sig inte nämnvärt om Rimi, visade inget intresse.

Har mockat bort det mesta under torsdagen och kunde se mask i Lissies högar. Det va mer likt en komocka än en hästbajshög.
Lissie stod och kollade på mig när jag mockade och pratade med sofia på kvällen när det kom en vindpust och drog iväg med tomma höpåsar. En vanlig reaktion från hästen hade varit att springa åt morsatt håll och blivit rädd, Lissie är inte som andra så hon springer efter påsarna. Sofia fick jaga ikapp dem.

Fredag: Martin ledig så jag hann rida. Skönt när veckan varig så fullspeckad. Tog en runda vi tänkt på länge. Vid moskogen men vi ändrade om lite och red vid masten in i skogen och kom ut vid kuggteknik. Sen passade vi på att ta en Finn&Vinn kontroll i yttermo. Den vid masten såg jag inte och tordes inte lämna henne så mkt. Vi höll ett högt grundtempo men jag gick den passage uppe vid masten. 
Mötte distanshästarna på ett smalt ställe och blev imponerad av henne, stod helt still vid mötet. 
Totalt blev det 1:23t. 


Lördag: ihopsläpp allt lugnt och inte mycket kontakt. Lissie markerade starkt mot Liten. Va fram och hälsade lite på Rimi och sen stod de och klia varandra. Caspar använde Lissie lite som sin Sköld. 

Söndag: ridtur med Tanja byttes mot en ensam tur. Red runt yttermo + heden. Va ordentligt segt i början men bara vi passerat yttermo och kom där vi brukar komma ut på vägen blev det något bättre. Lyckades hitta på den sista Finn&Vinn för året, nr 11 svart. Sen filmade vi lite i galopp upp mot travbanan. Sett mkt folk promenerande häst, joggare, travhäst, tant som plockar ris. Kom tillbaka och hade bara varit ute i 1,07t. Svett va hon. 
Då termometern visade + 8 och prognosen säger ihållande minus från onsdag passade jag på att snabbtvätta man och svans. Tacken blev när hon rullar 10min senare i en sandgrop. Brun man igen! 

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar