tisdag 27 september 2016

Veckans träning, v 39

Fram till förra veckan har ett veckonr varit med i rubriken. Detta anger vilken träningsvecka efter förlossningen det är. Jag tror nu efter 25veckors återhämtningsträning och speciellt med nytt rekord på LL i ryggen kan jag skrota den räkningen nu. 
Sen hur vida detta är första veckan på en ny klassikerrresa eller inte vet jag inte idag. Det kan mycke väl vara så att det blir en ny halva, eller så går jag all in from nu. Inget bestämt och det mesta hänger på hur vintern blir. 
Jag har räknat ut att om jag fokuserar träningen mot Engelbrektsloppet/halvvasan from nu så har jag 20/23 veckor på mig. Det borde vara tillräckligt men ändå avskräcker det mig något. Mentalt kommer jag träna för det men sedan beror det på när/hur snön kommer. För även om jag kör styrketräning och stakmaskin är det milen på snö som blir mest avgörande i slutändan. 

Tisdag: mammaoutdoortraining i gropen idag. Blött i gräset = blöta fötter. I slänten mot kyrkan gjorde vi några nya övningar. 1) masken uppför 2) mask el planka bara röra händer och fötter 3) planka med högersidan uppåt 4) mask andra 
sidan. 
  En svår favorit, fotleder och vader bränner. Stå på ett ben, knä upp 90grader, armarna uppåt. Fäll fram överkroppen, fäll ner armarna eller rakt ut åt sidan. Sträck på det bakre benet. Kom upp till utgångspositionen. 
  Stå på ett ben, andra i luften liksom armen. Som en stjärna, gå sakta neråt mot marken och doppa fingrarna. 
  Stå på ett ben, håll andra i luften 90grader höft/knäled. Armarna raktfram. Små rörelser med händerna i form av wax on, wax off, wax on, wax off. 
  Typ utfallsposition på benen, tyngden på främre, upp med överkroppen. Jobba med armarna i sågande rörelse brevid främre benet. Direkt därifrån upp till våghalvstående, armarna ut. Sen tillbaka ner. Byt ben. 
  En av de sista övningarna är sitta med benen rakt och fulhållning. Luta något bakåt. En arm vid örat, en rakt ut åt sidan, sen byta, armarna takt fram, armarna rakt upp vid örat. 

Onsdag: löpgrupp. Skulle över bron till vattentornet så jag cyklade dit. Fick värma upp genom att springa runt kvarteret där ist, 500m. 
Passet bestod av att springa först 4 intervaller i backen upp till blå/grön/gul/röd markering. Sen efter det springa 4 intervaller till valfri nivå. 
Backen va mkt värre än jag trodde + att benen va sega som tusan. Fanns ingen extraväxel. Joggade ner de tre första gångerna sen blev det att gå ner. De 4 sista intervallerna sprang jag till grön markering = halva backen innan värsta branten. 
Grisjobbigt men absolut ett pass jag kommer göra själv någongång. Har ju tänkt på det tidigare. 

Torsdag: outdoor training blev indoor idag pga busväder. Ovant och på visst sätt mkt jobbigare. 
Ex: kors utfall - ut i krigaren. 
 Höftlyft med hantlar, armarna börjar uppe och går ut rakt när höften går upp. 
 Stå djupt utfall, häng på benet fram, rodd rörelse med hantlar -tryck upp i benspark bak. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar