torsdag 15 september 2016

veckans träning, v 23

Planen: måndag källan, tisdag mamma, onsdag intervaller maxxa, torsdag mamma, fredag asaklitt, 

Måndag: Löpning i källanspåret + trt dit, samma som för två veckor sedan. Glömde dock slå på klockan så den kom på först vid återvinningen, vilket är ca 900m fel, sprang istället hela våran gata hem. Målsättningen va att springa runt 6.30 i snitt och hålla pulsen under 165.
Kändes rätt så bra men fick känning i knät halvvägs vid källan. Kollade inte så mkt på klockan. Precis som förra gången blev jag trött sista km tillbaka, den är tung, men fram tills dess gick det bra. Hade kanske inte det sista lilla klippet och tempoökningen att ta till på asfalten hem.

Tisdag: Mammaträning på gräsmattan vid gammelgården. Fick avbryta efter 45min och mata Milla. En del parövningar tex. armhävning - utfall bakåt, burpees - springa, sneda utfall - plankstå.
Även en del balansövningar tex. stå som en stjärna på ett ben sedan sakta gå ner med en hand i marken och sakta uppåt igen. Stå på ett ben och lyft andra sedan ut till våghalvstående (rak höft).

Torsdag: mammaträning i gropen. Milla vaken hela tiden och lekte på marken halva tiden.
Parövningar tex krypa under och hoppa över när nr 2 gör armhävning.
Vipssittande en fot i andra i luften. Upp och ner, sidled och som fyrkant. Knäböj rygg mot rygg och framåt luta från varandra. 

Fredag: efter lite beslutsångest höll jag ändå planen med att springa till asaklitts masten. Utgick från stallet och planen va att springa närmaste vägen upp till travbanan. Visste att backen är 2km från "bommen" upp till vändplan. Hade någon tanke på att runt 6:45 kanske va rimligt även om det va svårgissat. Tänkte att fram till 2km är det lätt sen kommer det bli tungt.
Det va tungt från start, där vägen blev sandväg och till travbanan va det jättetungt pga underlaget, sanden va som att springa i vatten. Väl på travbanan fortsatte tungt underlag och det kändes att det lutade på ordentligt redan då. När backen började funderade jag ärtligt på om det skulle va möjligt att ta sig upp, tungt redan då. Efter 2,5km brände benen och jag tänkte det går aldrig. Men ville kriga till 3km, väl där tänkte jag 500m . 3,5km och vaderna skriker, svett som sprutar, men kunde inte ge upp då så nära toppen. Hade krampkänning i höger vad vid sista jakttornet och lite lätt illamående. Sista branten va mkt brantare än jag trott. Väl uppe, nöjd men slut. Stannade för en bild och gå några steg innan jag vände ner. Kollade sällan på klockan både upp och ner. Ner till bommen gick på ett kick, sen sprang jag travbanan till skylten och höll vänster så kom tillbaka samma väg som jag startade på. Tryckte på lite mer fart sista 500m. 
Första halvan va det jobbigaste jag gjort, kunnat ge upp när som helst. Andra delen av passet gick bra tom så jag övervägde en längre väg tillbaka. Avslog idén på krampkänningen och känning i höger knä. 

Totalt: distans 8km, tid 53:15min, puls 162, pace 6:39min/km




Veckan blev nästan som jag hade planerat, något som annars är mkt ovanligt som småbarnsförälder. Nu återstår bara frågan, ska jag eller ska jag inte springa Lidingö15??? Beslutsångest delux.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar