torsdag 15 september 2016

Leksandsrundan70 - halfta

Söndag 14/8 kl 11:00 gick starten för årets första lopp. Leksandsrundan70-halfta består av östra och norra rundan ihopslagna till 72km landsväg.

Förberedelser: frukost vid 7 bestående av gröt m banan, 2knäcke med stekt äggvita och vatten. Sen strax efter 9 åt jag lite yoghurt och müsli. Drack även en flaska vatten på FM. Gick och kollade varvningen på stora loppet innan vi gick hem och bytte om. Åkte in till noret och start vid 10:30. 
Milla fick mat sista gången strax efter 9 och sen somnade typ 9:30.
Jag va ordentligt nervös hela fm, började redan kvällen innan. Stundtals va det nästan så att jag skakade lite både här hemma och sen på start. Försökte analysera orsaken och kan inte komma på så mkt annat än att situationen med en bebis som är svårmatad påverkade min sinnesstämning. Sen ville jag göra ett resultat jag kunde vara nöjd med.

Taktik: Plan A va att köra hela loppet utan stopp, försöka hålla bra fart på plana delar och spara kraft till backarna i norr och sedan trycka på efter tällberg. Plan B va att jag får stanna någonstans antingen för att mata Milla eller i Lindberg för att sträcka på benen. Plan C va att jag får bryta för att det inte funkar med Milla där hemma.
Jag hade slagit ihop bästa tiderna på östrundan och norrrundan för att gissa mig till en sluttid på 3:15 +/- 5 minuter. Exakt sammanslagen tid hade varit 3:07t.
Har med mig en flaska vatten på cykeln och tre små i ryggfickorna. Som prioviant har jag två bars och två gel + ett rör GT. Delade upp  banan på 4 delar och tänkte att jag tar en gel vid Rönnäs, en bars i Torrberg, en gel vid tällbergskorset och sedan en bars i tällberg. Detta höll jag till pricka, vid två tillfällen (lindberg, sunnanäng) tog jag även 2 GT tabletter.

Loppet: Vid start såg jag både de som kommer köra grymt snabbt och de som man inte tror skulle ta sig runt. Jag ställde mig i den främre mittsektionen. Det visade sig vara för långt fram. Ut på två led över bron, sen redan upp mot moskogen fick jag en liten minilucka framåt. Kom ikapp och hamnade efter igen några gånger. Så ute vid yttermo kom en från långa loppet ikapp mig och vi tillsammans anslöt till gruppen framför. Tänkte att det kan vara bra att hålla sig till en grupp i början där det är öppet och relativt plant, men in mot rönnäs göra mitt egna lopp. Tappade min klunga efter bron men en ny kom snabbt ikapp mig och hakade på där till vi åter va ett stor gäng. Detta hände ytterligare en gång. Från Sätra ungefär körde jag själv och blev enbart passerad av några åkare lite ibland. Fram till svängen mot Rönnäs kändes allt bra. Lite trögt upp till bystugan då det bitvis va ordentligt blåsigt. Saktade inte in nämnvärt vid grusdelarna. Kände inget jätteklipp i benen uppför. I backarna upp mot Berg kom en dam på 3växlad cykel ikapp mig och vi utbytte några ord "cykeln är inte snabbare än motorn som sitter på". En kommentar som visade sig bli viktig för henne. Väl uppe vid Romma bystuga kunde jag andas ut lite och rulla på utför. Kändes som utförsåkningen kom i rätt tid. Hade som plan att försöka stå på även utför för att tjäna tid. Gick bra men när jag kom ner vid Ullvi skola blåste det kraftig motvind och det blev tungt uppför lilla backen innan det åter rullade nerför förbi Tibble och in mot Leksand. Östra rundan hade gått riktigt fort, bättre än vanligt och säkert 10min bättre än planerat. Med ok hemifrån trampade jag vidare. Va depåstopp vid Lima bystuga men jag körde förbi helt enligt plan för att istället sikta mot backarna 

Skickade ett sms när jag passerade rönnäs bystuga som jag räknat ut va 1/4 av turen, sen när jag passerade Tibble för att veta om jag skulle behöva stanna pch avbryta när jag kom till Leksand. Fick svar att Milla fortf sov. Fortsatte skicka sms även när jag passerade 1/2, 3/4 och sedan tällberg. När jag inte hört något när jag passerade norr lindberg började jag slappna av gällande att Milla inte skulle klara sig och att jag kunde fortsätta loppet in i mål.

Hade inställningen att ta backarna en efter en och i mitt egna tempo, inte stressa upp sig och

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar