lördag 18 juni 2016

Lissie v23

Måndag: hade kollat ut innan på finn & vinn kartan några kontroller jag tänkte vi skulle ta. Men kom inte iväg i tid idag heller så tog 4 st istf 6 som va planen. Red mot heden och runt rotstigen, över ravinen sista biten hem. I gropen i heden hade vi olika åsikter vid en stigkorsning som slutade med en dubbelfint och en avsittning. Gick bra, hann dock tänka nu går det åt skogen. Upp igen och fortsatte som inget hade hänt.
Ridtid 1t i blandade gångarter, mkt trav

Tisdag: åkte upp vid 12 för att fixa fötterna på Lissie. Sofia är duktigt och bra att förklara vad hon gör. Vänster fram är ojämn både i lamellen och i strukturen, men kommer få bukt med det. Bak hade sulan börjat växa över lamellranden. Då hovarna redan nu börjat flisa sig och strålen vecka sig bestämde vi var 4e vecka framöver. 
Hovarna är jättetorra och min taktik att blöta/tvätta dem räcker inte långt. Fick tipset att stå i någon av bäckarna en stund varje ridtur.en annan läxa är att rida mer asfalt/grus för att stimulera hoven mer än vad sandvägarna kan göra. 

Sofia bad mig harva ridbanan, så får bli i helgen även om jag har dragit mig för det. Ska ta sladden istället och köra 8 mönster. Får vell vara på mig vakt helt enkelt. 

Lördag: Ytterligare en dag då jag inte kom iväg som planerat och då inte heller skulle hinna den väg jag hade planerat. Så fick planera om. Blev en tur på 50minuter. Red förbi verkstan med målet att bada hovarna i bäcken vid grusvägen, snopet när det va så lite vatten. Fortsatte istället in på milbanan och tog en finn&vinn kontroll. Därifrån ut på asfaltsvägen och genom byn och backen upp till gården. Någon va riktigt i gasen och låg på ordentligt. Blev den del diskussioner om valet av gångarter.

Söndag:  Åkte till stallet med motiv att harva ridbanan men hittade inte tömmarna samt insåg att jag inte kan köra skaklarna dit. Det sistnämnda hjälpte Folke mig med sen dagen efter.
Slutade med att jag ägnade hela vistelsen till att bygga upp staketet till kanalen.
Senare på kvällen fick Lissie och Caspar flytta ut i dalen. Lissie med munnkorg. Hon va mest bekymrad över den men försökte även flörta med Caspar som bara gick undan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar