fredag 6 november 2015

upptakt med PT

Idag va första träffen med PT Karin, vi hade bokat tid på gymmet kl 8:00. Tanken är att hon ska hjälpa mig igång och göra ett träningsprogram som jag kan köra nu några månader framöver. Min träning kommer mer och mer växla över från löpning/cykel till styrketräning och simning i första hand. Ju längre mot våren vi kommer desto mer måste jag anpassa min träning.
Karin och jag känner varandra sen tidigare, genom att jag tränade för henne efter förra graviditeten. Under 3 perioder på 10 veckor var tränade jag i en mamma grupp för att stärka kroppen efter förlossning och graviditet. Två dagar i veckan jagade hon på oss första perioden inomhus sen flyttade vi ut träningen. GRYMT bra och rolig träning.
Därför va valet av PT enkelt för mig. Jag har tränat med Karin tidigare både på mammaträningen men senare även på olika pass hon leder vid Leksands hallen. Tanken är självklart att även vara med på mammaträningen sen under våren/hösten/vintern 2016.


Målet med de 3 träffarna vi har nu är att Karin ska utforma ett träningsprogram som jag kan köra på med själv sen. Idag inledde vi med en genomgång av vad jag vill och behöver. Förmedlade mina svaga sidor vilket är överkroppen men angav också mina framtida träningsplaner.
Utifrån detta gick vi ut i gymmet för att testa lite olika övningar.


Uppvärmning: Idag roddmaskin. Men kan med fördel även använda stakningsmaskin eller crosstrainer för både uppvärmning och konditionsträning.


Övningar idag:

Stående rodd med TRX band fötterna långt ifrån kroppen stå med raka armar och sen dra dig uppåt.  Smala, armarna nära.

Utfallsteg upp till indian stå i ett utfall och sedan explosivt upp i indian position

Stående rodd

Utfallseg upp till indian på bräda

Jägarställning mot väggen (pressa mot hela ryggen; svank, axlar) sen 1km hantlar i händerna, handflata utåt. Armarna rör sig från höften uppåt tills de är ovan huvudet, armarna dras mot väggen. Sen håll emot på vägen ner. Tänk på att hålla ner axlarna och in med magen och pressa ryggen.

Stående axelflyer sidan - armarna efter sidorna sen dra uppåt till 90 grader med axeln och tillbaka. 3kg hantlar i händerna. Knogarna uppåt. Tänk på att dra bak axlarna och in med magen, hållningen, tänk C.

Tillbaka till jägarställningen

Stående axelflyger framåt - armarna mot låren och sedan dra uppåt/framåt till 90 grader med axel. tänk på samma som åt sidan.

Enarmsrodd med rotation i TRX band - repet i en hand armen rakt ut sen vrid överkroppen åt andra hållet och armen ut. Rörlesen bli sen att armen ska mot den andra och samtidigt dra sig upp i bandet.

Höftlyft, fötterna på boll - Ligga på rygg med hälarna på en pilatesboll 90 graders vinkel på benen och inte tippa i höften.

Höftlyft, fötterna på boll- raka ben på benen istället.

Axelrotation i utfall - i kabelmaskinen (höjd 15 vikt 3,4kg) stå i ett utfall och motsatt arm från ben som är fram håller i kabelmaskinen nära kroppen i axelhöjd, rörelsen blir sen att armen rör sig bakåt.

Övningar på mattan;
Liggandes på rygg - rumplyft små små rörelser uppåt och lätt åt sidorna.
                              - benen i luften  90 graders vinkel ihop med fötterna och knäna sedan små rörelser,                                  så som dippa nedåt och sidled.

Liggandes på mage - lyft upp bröstet lite arm rakt fram ovan huvudet, dra nära kroppen ihop med axel sen lyft framåt mot utgångspositionen. Tänk crawl tag.

Stående på alla 4 - dra upp magen och ner

Armhävning i masken - lågt lågt framåt sen trycka upp med magen och tillbaka.

Stående som en planka men lyft fram ett ben till handen och armhävning titta mot benet.
Skorpion position och armhävning - titta på benet.

har säkerligen glömt något





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar