måndag 9 november 2015

Lissie v 45

Tisdag: Denna veckan är mörkret ett faktum. Red iväg med planen att ta min byrunda som jag enbart använder denna årstid med mörker. Ner från gården och bort mot ridbanan på vägen, ner till badet och upp till majstången, där valde jag att rida upp mot leksandsbröd ist för som jag brukar. Sen till dagis och hem. Skritt hela vägen stora delar på långa tyglar. Den mest trafikerade delen va jättemycket trafikerad och få som saktade in. Men Lissie brydde sig inte alls. Totalt ca 45 min.

Fredag: kom iväg 16:30 och då va det redan rätt så mörkt, ändå tog jag mod till mig att rida ut i skogen med pannlampan så klart. Red från stallet upp på travbanan, bort till korsningen och över lilla bäcken och småvägarna hemåt via Björn.  Totalt blev det bara 35minuter.
Från vedförådet upp på travbanan fram till första skylten blev första travslingan. Fick i perioder driva på mycket och ibland nästan åt andra hållet, så inget jämt tempo. Efter en kort skritt blev det ytterligare en lång travslinga, ända in efter korset. Bättre tempo nu men kändes som hon ville vika av några gånger. Sen skritt hem genom skogen.
Helt obrydd att det va mörkt och enbart pannlampan till ljus. Hur cool som helst.

Lördag: blev en tur på 1,5timme med katina och Linda mest skritt någon kort trav. Red till heden sen runt på lite stigar där och via travbanan hem. Mötte Folke nästan hemma och Lissie blev giraff och jättefjantig, fick smacka till hon kom nära och lugnade sig. 
Tvättade svansen när vi kom tillbaka.

Söndag: Tanja lånade Lissie för en ridtur med Sofia och Salsa. Hon hade skött sig bra men fått galopperat ikapp en snabbtravande Salsa.

Denna veckan fick vi analysen på årets hö och äntligen har den dåliga trenden vänt. Stor skillnad i proteinmängen, sämre torrhalt men allt annat va bra. Lite tillskott av protein är det enda vi behöver i vinter. Gjorde en foderstat åt Lissie med 10-11kg hö/dag och 0,5kg kraft muskel.
Fredag kom en ny höbal så from Lördag börjar den användas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar