onsdag 11 november 2015

PT träning nr 2

Igår kväll va det dags för nästa träff med PT. Hon hade arbetat fram ett träningsprogram som vi skulle gå igenom. Erkände att hon haft svårt att komponera ihop det.


Värmde upp på egen hand 15 minuter i Roddmaskinen, blev ordentligt svettigt på slutet. Men fick ihop ca 2460meter på den tiden.
Programmet är i 3 delar med två konditionsdelar i mellan styrkedelarna + uppvärmning och stretch. Oftast handlar det om ca 10 upprepningar och köra övningen 2 gånger.


Träningsprogrammet:
Del 1
1: benböj med 6kg hantlar i händerna
2: Axelpress rakt utåt, 3kg hantel
3: Utfall med bakre benet på en bänk (med eller utan hantel)
4: Jägaren mot vägg och snöängel, 1kg hantel


Dessa 4 övningar körde vi 10 gånger var och sedan två varv. Mycket att tänka på gällande hålla in magen, inte svanka och hållningen. Ordentligt jobbigt varv 2 både för armar och ben.


Sen va tanken 7minuters kondition på crosstrainer
Men här hände något, i promenaden ner så började jag se suddigt och när jag kom fram va jag yr. Fick sätta mig ner en stund, yrseln satt i kanske 5-10minuter. Vi hoppade över konditionen och bytte plats på del 2 och 3 i styrkan. Allt blev bättre när vi gick till mattan och jag fick ligga ner.


Del 3
9: spindel, ner med ryggen 90 grader i benen,
    vrid benen sida till sida
    dippa ner två ett ben i taget
    sträck ut ben ett i taget
10: Masken armhävning
11: Skorpionen
12: Rumpstretcharmhävning


Planerat för 7 minuters kondition Rodd/crosstrainer/stakmaskin
Hoppade över det igår


Del 2
5: enarms rodd med rotation i t-rex
6: utfall i kabelmaskin
7: höftlyft hälarna på boll 90 grader i benen
8: rygg och rumplyft, hälarna på boll raka ben


Kommer få programmet skickat till mig idag med utförlig beskrivning vad jag ska tänka på vid varje övning.
Nu är planen att jag kör på med detta i 2-3 veckor och hör av mig direkt om det är något jag funderar över. Sedan kommer vi köra ett sista pass tillsammans och tills dess kommer ett till träningsprogram göras, mer fokus på att kunna träna hemma. Även detta träningsprogram kan utföras hemma bortsett från två övningar.


Idag är jag inte alls lika stel och öm som jag va efter första träningen tillsammans. Då fick nog kroppen en chock då jag knappt minns när jag tränade styrketräning sist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar