fredag 9 oktober 2015

Reflektioner Lidingöloppet

Banan va absolut så svår som man förvarnat för men absolut inget monster. Kuperingen va kanske inte det svåraste även om det bitvis va ordentligt tuffa backar. För mig va nog den största utmaningen och förvåningen att det va så smalt på de flesta ställen. Tre i bredd va bredaste laget på många ställen och svårt när många gick uppför i backarna. Ibland svårt att passera och komma runt.
Banan va också smetigare än förväntat på startområdet va det stora vattenpölar. I vissa backar va det stora lerhögar som man fick runda runt för att inte bli blöt om fötterna.


Vädret va absolut optimalt för ett långlopp. Mulet och inte så mycket vind, kanske runt 12-14 grader. Under uppvärmningen började solen titta fram mellan molnen och mer och mer efter loppets gång började solen skina, så väl i mål va det ett nästan helt klart väder.
Hade något för mycket kläder på mig. Om det hade hållt sig till mulet så hade 3/4 byxor, kompressionsvader och långtröja varit optimalt. Kortärmat hade varit bättre för mig denna dag.


Upplägget fram innan loppet kan jag inte klaga på. Jag hade tränat löpning regelbundet sedan mars månad med mellan 37-50km/ månad fördelat på 6-8 pass. Hela våren har löpningen kompletterats med cykling och senare även simning. Något som jag tror är ett vinnande koncept för mig. Totalt hade jag sprungit 370km innan loppet med 3 pass på tävlingsdistansen 15km. Jag har försökt hållt en tanke på att varva längre träningsrundor med kortare i högre fart. Löpningen har verkligen varit den träningsform som gett väldigt mycket tillbaka och oftast god utvecklingskurva också.




Jag kommer absolut göra om detta lopp igen, jag hade kunnat springa under 1,40 i år och absolut 1,35 om jag pressat på lite. Att under andra förutsättningar springa loppet är jag helt övertygad om att jag hade kunnat lyckas med drömmålet att springa LL15 på 1,30.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar