måndag 13 juli 2015

Första kombipasset

Jag har fått frågan vad ska du göra när klassikern är klar. Jag har inte svarat på det riktigt utan mer tänkt att tiden får utvisa om det blir en forts eller bara att jag satsar på vissa grenar men längre distanser. 
En tanke jag själv haft en period kom upp på diskussion förra veckan. Blev lite mer säker på att det skulle vara en bra ide. Gjort en hel del efterforskning och även hört mig för med andra nybörjare. Så när vi åkte upp till stugan bestämde jag mig att jag ska prova sen får vi se vart. 
Men ett eller något triathlon blir det i år. Finns några att välja på i dalacupen; 
2/8 notgårdsloppet, 8/8 Mora triathlon, 9/8 sifferbotrippeln och 29/8 Sundborn triathlon. 

Jag har fått en heldel tips och läst en del. Bla att träningen mest sker gren för gren men att växlingarna måste övas för att spara tid. Dessutom ska växling 2 vara jobbigast då det kroppsligt är tuft att gå från statisk cykling till fri löpning. Ofta upplevs benen stela och det tar ett tag innan löpningen känns vanlig. 
Tips från en annan gröning på detta va att klä sig för löpning både kläder och skor för att inte behöva byta så mycket.

Första steget blev idag att prova köra ett kombipass med cykling-löpning med kort växling. 

Cyklingen
Bana: cyklade från stugan till Norge gränsen, exakt 8km dit. Hela vägen dit höll jag fantastiskt tempo och det va hela vägen medrull. Milen på 22:30min! Vägen hem är tyngre med motlut hela väg tillbaka. Kändes ändå som jag höll ett bra tempo hela vägen. Tappade lite från postlådorna. 
Form: kändes bra hela vägen, kände mig stark uppför fram till affären. Liten svacka sista km. 

Växling: när jag kom in på tomten tog jag först av mig handskar sen av cykeln och stoppa klockan. Ställa av cykeln,av med hjälm och ändra telefonen. Lite vatten iväg. En dextrosol när jag kom en bit. 

Löpningen
Banan: sprang från stugan på asfaltsvägen ner förbi kyrkan sen svängde in mot gammelgården. Sedan följde jag gröna MTB slingan. Vek av på badstigen hemmåt, fick fortsätta ner till vägen för att få jämn km tal. 
Formen: första km va riktig pigg och fick nästan hålla igen. Andra tyngre och fick ta en bit i taget. Sen va det bara att grotta ner huvudet och köra på. Banan hem va tuff bitvis. Bitvis kände jag en riktig adrenalinkick. Övergången mellan grenarna va inte så svår som jag först trott. Men visst blev vaderna stela fortare. Kände mig långsam ibland men klockan visade ändå bra fart. 

Efteråt f*n va häftigt. 
Totalt:      cykel.      Löpning 
Distans:  16km.      5km
Tid:         42:43min 30:02min
Puls:       146.         168
Pace.      2.37.        6.00

Cykling 
1) 2:12 -126.  2) 2:12 -144.  3) 2:02 -139
4) 1:59 -143   5) 2:47 - 123. 6)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar