fredag 26 juni 2015

Premiär i öppet vatten

Idag är det en vecka kvar till 3e delen av min klassiker och den jag på pappret tror mig klara bäst och även sett fram emot av de 4 deltävlingarna. Varför kan jag inte svara på.
Jag har sedan mitten av maj gått på crawl kurs och våtdräkten köpte jag på rea i vintras men det va först idag som jag provade att simma med den för första gången.

Våtdräkt, strumpor, mössa och glasögon + bojen så klart.
Med 14 grader i luften och mulet med en vind på NV 8m/s
vet dock inte vad det va för vattentemperatur

Martin följde med som säkerhet och gick på strandpromenaden bredvid mig när jag simmade med Max sovandes i vagnen och Amy förundrad på vad jag gjorde i vattnet.

Hoppade i vid båtbryggan och genast strömmade det in en kall känsla nere vid fötterna. Men annars höll både strumpor och våtdräkt värmen fantastiskt bra. Va inga problem att vara utan vantar heller. Jag försökte hålla mig efter kanten av strandpromenaden hela vägen så jag hade möjlighet att bottna hela tiden. Sträckan förbi båtbryggan va svårare än vad jag förväntade mig.
Började med att simma bröstsim då andningen kändes konstig. Men märkte snabbt att jag simmade och simmade men kom inte framåt så mycket. Övergick då till crawl och genast blev det markant skillnad i farten. Andningen funkade som vanligt inte och jag simmade kanske på sin höjd 25 meter innan jag va tvungen att stanna och ta några djupa andetag och blåsa ut. Nästan så det va svårt att andas in djupt. Efter en stund kom jag på att Mia tipsat om att vika in kanten på våtdräkten i ärmen för att slippa få in vatten den vägen. Fungerade perfekt, nästa gång får jag göra så även nere vid fotlederna.
Innan hade jag föreställt mig en lugn start och att motströmmen skulle börja kännas av först när jag passerat båtbryggorna, men det va tvärtom med facit i handen. Ju närmare dykklubben jag kom desto lugnare blev vattnet. Efter en seg första del så gick andra halvan bättre.
Kom till bryggan på ca 18-19 minuter. Tog någon minuts paus innan jag vände tillbaka.

Från båtbryggan tillbaka nedströms mot laxen kändes andningen något bättre även om jag fick in vatten i näsan ibland. Men nu kunde jag börja tänka mer på tekniken. Pendla med axlarna och försöka få bentagen från höften istf knäna samt 3 takt. Dock kände jag att huvudet va lite mer framåt än neråt för att hålla koll på stenarna framför mig. Kändes stundtals bra och lovande, även om det blev några stopp och sällan några riktiga utandningar under vattnet. Nådde bryggan vid laxen efter 10-11 minuter.
Så totalt kanske det va en simning på runt 30 minuter. Om jag bara tar bort alla pauser i början när jag va tveksam och lite osäker skulle den tiden kunna skalas av med 5 minuter utan problem tror jag och säkert en hel del till.


just nu är det 14,3 grader i vattnet i vansbro, men enligt prognosen blir det bra väder sista dagarna fram till loppet och de tror att det kan bli 15 tills dess.
Gick hem i våtdräkten och att ta sig ur va en rolig upplevelse, fick den ner på vaderna själv innan martin va tvungen att assistera och dra av den.

Imorgon är det simkurs igen och nu den sista, vi ska bla få se filmen hon gjorde förra veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar