lördag 27 juni 2015

crawlkurs del 5

Då va det dags för den sista delen av crawlkursen.

Började med att kolla på Ian Torpes teknik på youtube. Sedan fick vi se filmerna på oss själva, både i fullfart och i 50% fart. Oj va pinsamt dålig man kände sig. Det jag verkligen måste träna på är att inte böja knäna och få bättre rytmik på helheten.

Dagens övningar:
 Benstag med armarna efter sidan och titta ner i botten, nästan lite bakåt. Dra benen rakt neråt och sedan kicka till, utan att böja i knäna. Inte heller gå för djupt med benen, det ska vara korta men intensiva bentag. Fick påbackningar om att jag höll armarna på höfterna vilket tar emot och hindrar farten.

 Bentag med platta framför oss, simmandes på rygg. Inga böjda knän, får inte slå i plattan. Fokus på att ta korta sparkar och dra rakt ner. Kände att det va jobbigt i låren, vilket va helt rätt känsla enligt Mia. När kroppen börjar pendla lätt så gör jag rätt, ska inte hindra den rörelsen.

Träna på vridningarna att de ska sitta i höfterna och inte i axlarna. Lägga till att ta det lugnare och pendla sida till sida.

Simma på sidan med en arm som styrning. Kändes som jag vinglade fram och hade huvudet långt ner.

Lägga till armtagen och försöka få till en helhet. Nu kom andningsproblemen som ett brev på posten. Försöka andas ut ordentligt, aningen blåsa ut snabbare för att tömma helt innan jag tar ny luft eller att försöka att andas på var 5e istället. Tränade 3 takt ett helt varv. Ett problem som uppstår när jag inte tömt all luft är att pga det tar längre tid att andas för mig så åker min arm neråt i vattnet vilket drar mig neråt och bromsar.

Öva på att se riktningen vid andning, inför Vansbro. Behöver inte göras vid varje andning men tränade på att andas åt sidan och sedan vrida huvudet framåt innan de ska ner igen.  Provade vid varje andning först sen vid var 3e på tillbakavägen.
Tänka på att tippa handen som en skopa när den väl gått genom vattenytan sedan låta armarna gå nära ytan. Mina händer, speciellt vänster blir ofta att spreta isär. Nästa varv när jag skulle hålla ihop fingrarna genade jag med armarna. Drog dem bakåt men inte hela vägen.

Flyta som ett I, märke att jag låg som en banan åt vänster. Mia tog kort för att visa. Behövde spänna bålen och hela kroppen för att räta upp kroppen, sedan kunde jag slappna av del för del och ändå behålla hållningen.

Sista övningen va att träna på att hålla ihop fingrarna men inte korta armtagen, inte gena. När jag slappnade av och försökte göra som jag brukar men försöka hålla fingrarna samlade lätt fick armtagen rätt rörelse igen.

Hur ska det vara, när det stämmer!
Armtaget - rak arm som går genom ytan, vinkla/skopa handen. vrid handen mot kroppen och bakåt. Armen ska böjas i armbågen som också är närmast vattenytan. Armen går hela vägen ner till låret.
Blicken ska vara rakt ner mot botten, något bakåt. Tänk ärtpåse under hakan som ska sitta kvar.
Andning i form av 3 takt, vrid upp ansiktet till ytan, ett öga kvar i vattnet och vrid bakåt. Typ andas i armhålan. Sedan vrida ner huvudet igen rakt mot botten och direkt börja andas ut.
Kroppen ska pendla likt sida till sida men rörelsen styrs från höften inte i axlarna.
Benen ska ligga nära ytan och sparkarna ska vara korta men intensiva. Inga knän utan dra benen rakt neråt och sedan sprätta till. Slappna av i fotlederna.

status från vansbro med 6 dagar kvar är 14,7 grader och prognosen va 15. känns som det kan hinna bli mer än så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar