måndag 22 juni 2015

morgonmil & snabbsim

Denna månad kommer jag inte få ihop många löparmil. Men bestämde mig ändå igårkväll för att ta en milrunda imorse. Bommade tränigen med Jonna söndag kväll pga jag taget ett glas vin redan =(

Så jag och Amy drog iväg imorse, som vanligt promenerar vi gatan ner så hon hinner kissa och så. Slår på klockan först vid järnvägsövergången, ändå så blev det en hel del stopp på första km. Sen fick vi vänta på bilar när vi skulle över riksvägen. Hade med mig näsdukar, vilket va klokt. Samt en liten flaska vatten, smart drag då jag blev obehagligt torr i halsen. Termpmetern visade 10 grader när vi drog iväg och det blev varmt med långa byxor och långärmat.

Banan: Sprang runt övermo och åkervägen över riksvägen och fortsatte via GA:källberget in på grusvägen, följde den hela vägen runt grustaget och fortsatte cykelvägen tillbaka till leksand. Fortsatte en bit på Siljansvägen ner Rönnvägen och vände tillbaka för att sedan fortsätta över åkern och Åkersjön fram till Siljanslax. Fick springa tillbaka en kort bit där för att få jämna km.

Totalt: Distans 10km, tid 1.01.40t, puls 167, pace 6.10

Formen: Kändes bra. Lite snorig och torr i halsen men ändå flöt det på bra. Länge sedan jag sprang milen och dessutom på morgonen. Kändes stundtals som en dålig tid men nöjd med totalen ändå, även om vissa splitttider kunnat vara mkt bättre. Lät farten få rulla på lite som det föll sig. Men sista km försökte jag trycka på ordentligt vilket även blev rekordfort. Stundtals visade klockan även under 4,50 i snitt. Är en sån kompisk känsla när man ökar steget hur det känns i rumpan.

1) 6.37 - 146     6) 6.21 - 164
2) 6.15 - 160     7) 6.23 - 173
3) 6.23 - 166     8) 6.05 - 172
4) 5.59 - 161     9) 5.57 - 173
5) 6.16 - 177   10) 5.24 - 184

_______________________________________________________________________

Efter jobbet blev det till simhallen och försöka få till crawl med utandning under vattnet. Första 2 varven gick bra sen kände jag att det va lättare att försöka få till en bra 3takt med gamla metoden då jag ändå fick in vatten i nästan. Så gick tillbaka till att andas både ut och inn samtidigt.
Vid första vändningen provade jag att volta, men det gjorde bara att jag fick en kallsup så struntade i vändningarna. Mia sa att man måste blåsa ut ordentligt innan vilket är svårt för mig.
Stannade till 2 min mellan varje 500meter annars flöt det på riktigt bra.

Första 500m på 13minuter inkl strul med en voltvänding och tömma glasögonen 1 gång.
Andra 500m på 11 minuter kändes toppenbra.

Första gången som jag simmar hela sträckan utan längre pauser på det sättet. Känns toppen. Igår doppade jag mig även i siljan samt imorse beställde jag strumpor och vantar. Så nu om någon dag ska jag börja träna ute i Siljan är tanken.
Först blir det mer simning onsdag, fredag och kurs på lördag. Får se när det blir utomhus.

Nu 11 dagar kvar och 13,8 grader i vattnet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar