lördag 20 juni 2015

Crawlkurs del 4

Veckans träning har inte blivit som det va planerat, men gick ändå iväg för näst sista tillfället med god förhoppning och go känsla.
Med 13 dagar kvar är det just nu 12,8 grader i Vansbro....brr...brr... hoppas verkligen det hinner bli 3-4 grader till i alla fall.

Uppvärmning som vanligt. Nyheten för idag va att jag hade nya glasögon från simbutiken. De satt jättebra direkt och med immskydd på va inte det heller ett problem. Jätteskönt att slippa det problemet. Va bara jag och en till på kursen så vi hade gott om utrymme och tid med Mia.

1. Bentag med streamline.

2. Bentag med simfenor ( knäna, blicken i botten och andningen )

3. Ben och armar med simfenor på. Vid andning ska ett öga vara kvar i vattnet. Andas ut!!! Måste andas ut, fick tipset att prova andas ut både med mun och näsa. Helt plötsligt fungerade det. brrbbrrbbrr ljud gjorde jag och för första gången kände jag att lungorna va tömda och jag va tvungen att andas.

4. Ben och armar utan simfenor. Fick kritik att benen dippade neråt i bassängen lite. Mycket att ta in med andningen att försöka få till utandningen, dessutom skulle vi försöka sätta 3 takt. Jag som vanligen har andats var 5e eller var 7e. I början blev det bara kallsupar och några avbrytna längder.

5. Simma allt ihop på linje när Mia filmade både från sidan och framifrån. Kändes som att jag hade otakt i det mesta första varvet och andra varvet fokuserade jag lite mer men då kanske jag bommade blicken lite.

6. Flyta på mage och när man känner att fötterna och rumpan når ytan börja med bentag. Detta för att känna att benen har rätt läge i vattnet och inte dippar neråt. Nu blev det istället väldigt mycket knän, att jag böjer i knäna istället för att simma med raka ben.

7. Rygg m skovling tänka snett bakåt med händerna hela tiden både utåt och inåt. Målet är att hitta läget där man kommer frammåt.

8. Mage med skovling här går det fortare att hitta ett bra läge för mig.

9. Armtag med dolme och fokusera på att få pendel med axlarna. Bitvis jobbigt med andningen men det släppte efter första varvet. Brrbbrr funkar verkligen. Har inga problem att flyta med benen.

10. Tävla, simma så fort som möjligt. Enligt Mia syns det extra tydligt vad som sitter automatiskt och inte när man ökar farten. Gjorde ett medvetet val innan och valde att köra med min gamla andningsteknik och inte andas ut. Efter ett varv va jag helt slut andningsmässigt. Men fick beröm för fin armteknik. Det som syntes va att det gärna blir knän istället för raka ben.

11. Vändningar vid längder, voltvändning. Provade först med en skumorm i händerna sen hantlarna med armarna bakåt. Sen öva mot bassängkanten och med lite fart in. När man närmar sig låter man den främre armen dras tillbaka, volta, sätt i fötterna snett för att vrida runt på mage och dra iväg direkt. När vi tränade voltade  utan vändning så va det på rygg varvet slutade.

Lärdomarna idag är massor. Kändes som att denna gång har gett mest aha upplevelse, som att polletten förhoppningsvis kan ha ramlat ner. Nu handlar det om att få till det och pränta in det så det fastna och funkar utan att behöva tänka.
Tänka på: huvudet (tennisboll under hakan), inga knän rörelse från höften, pendel i axlarna, ANDAS ut brrrbrrbbrrr och 3takt.

läxa: kolla Ian Thorpe på youtube och främst hur han gör sina bentag. Sen ta med ett usb för att få filmen på oss själva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar