lördag 13 juni 2015

Crawlkurs del 3

Idag va det åter dax efter 3 veckors frånvaro från crawlkursen. Första gången jag träffade min grupp då jag va själv första tillfället och andra tillfället va jag med intensivgruppen. Eftersom jag gick del 1 och 2 samma helg så blev detta mitt 3e tillfälle och 4e tillfället för de andra. Jag va lite orolig innan för att jag skulle ha hamnat efter väldigt mycket.
Min oro va obefogad. Idag va vi 3 personer inklusive mig varav den ena bytt grupp från intensiven och den andre va inte alls i fas med oss andra och utförde långt ifrån alla övningar.

Vi började med att värma upp med armrörelser och benböj på land. Stretcha fotlederna. Sen satte vi oss på bassäng kanten och tränade med benen i vattnet. Träna benrörelsen och samtidigt slappna av i fotlederna.

Dagens Övningar

1) Bentag genom att simma enligt streamline och armarna rakt fram och bara jobba med benen. Första varvet va mina fotleder för stela. Andra varvet slappnade jag av i fötterna men böjde knäna. Så tänka på att det är i höften rörelsen är inte i knäna.

2) Bentag med simfötter, märkte klar skillnad på farten. Övade detta för att få känslan hur det är raka ben men mjuka fotleder. Körde även här två varv eller tre kanske. Tänka på att titta rakt neråt i bassängen, hakan mot halsen, istället för att som nu titta lite framåt. Det kan gör att hela kroppen dippar framförallt benen istället för att ligga horisontellt på vattenytan.

3. Bentag utan simfötter två varv för att känna skillnaden från när de va på. Skulle försöka andas ut ordentligt under vattnet, ett tips va att göra mmmm ljud hela tiden då ska det blåsa ut luft ur näsan. Sedan blåsa ut det sista snabbt när jag ska ta ny luft.

4. Armtag med dolme mellan låren, oj va svårt det kändes första varvet. Som att man vickade på rumpan och kom knappt framåt ordentligt. Skulle tänka på att ta långa armtag och skovla bakåt.  Blev många saker jag skulle tänka på. Hålla ihop fingrarna. Träna på att andas genom att vrida upp ansiktet och näsan i armhålan. Funkade så där.
  a) axlarna neråt, så att man pendlar med v axel, h axel nedåt och inte simma med axlarna rakt fram.
  b) tänka att man kittlar sig själv genom att dra armen tillbaka längs kroppen med tummen mot hela tiden. ett varv
 c) tänka på hur man drar armarna under vattnet genom att efter man satt handen i vattnet dra handen nära kroppen bakåt, armbågen ska vara närmast vattenytan.
d) inte korsa mittlinjen av kroppen med armarna

5. Ben + armtag totalt 3 - 4 varv. Första varvet va det skönt att äntligen få använda hela kroppen. Men svårt att tänka på allt; fötterna, knäna, blicken, händerna, axlarna, andningen.

6. Stålmannen ett varv, fick beröm för första gången idag för att jag har ett fint vattenläge på första längden då på höger arm. Vid andning skulle vi titta i taket annars titta i armhålan. På vägen tillbaka fick jag en utmaning i att försöka hålla upp den andra armen rakt upp i taket. Blev klart svårare att hålla sig rakt och på rätt kurs men också att jag tappade lite i fart.

7. Sen fick vi avsluta passet med att flyta; 1) som ett X, 2) som ett Y,3) som ett I 4) som ett I med en arm upp och 5) som ett I med båda armarna upp.

Fick tips innan vi började om jag får svårt lock i örat som jag fick efter första delen av kursen. 1) Luta huvudet åt motsatt håll så halsen sträcks ut och blås ut näsan. 2) spola örat med kranvatten, både poolvatten och sjö/havsvatten innehåller bakterier och annat som inte är bra för örat.

Tips gällande våtdräkten. Ska sitta tait men gå at sitta på huk med. Sitta åt runt halsen och inte för mycket luft innanför. Man kan vika in den yttersta kanten lite i arm och benslut. Det kommer in mindre vatten och håller värmen bättre. Ska vara noga med hur jag knäpper kardborren i nacken, dra åt den så mycket det går. Knäpp lite neråt så den vassa delen inte sticker upp i nacken, så neråt/inåt.
När jag tränar utomhus rekommenderades jag ha en färgglad mössa, en safety bouy samt att vid andning titta upp en snabb stund för att se så man inte tappar kursen. Ska prova ut ett par bra simglasögon. Eventuellt vantar och strumpor men kommer inte behövas om det är över 17 grader trodde Mia.

kommer få läxa att träna på via sms av Mia
nästa gång skvallrade hon om att hon kommer ta med en filmkamera så vi får se hur vi simmar under vattnet. Ska bli jätte häftigt. Självaste midsommardagen också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar