måndag 11 maj 2015

löptur med mamma

Helgens träning blev inte alls som planerat. Tanken va att martin och jag skulle cykla en sväng i hällefors på 3-4mil. Men cyklarna fick inte plats på våran hållare båda två. Så mina löparskor åkte med istället och jag tjatade lite på mamma att hon skulle göra mig sällskap vid lördag lunch istället för att sticka ut själva med några timmars mellanrum.
Så fick det bli. Vi promenerade upp till hurtigtorpet innan vi sprang för mig den nya slingan, orange 7km. Men min klocka visade att det bara skulle va 6 km. Delvis lite blött va det ut till smaltorp som vanligt sen efter ca 3 km blev det ordentligt kuperat i resterande 3km. Jag fick slita att hänga med mamma uppför men på platten va det jag som höll tempot. Kände av pollen, tror jag, då jag hela vägen hade en slemklump i halsen. När vi kom tillbaka till hurtigtorpet skildes vi åt då mamam inte vill springa asfalt så vek hon av på 2,5km slingan och jag fortsatte hemmåt. Tog en liten slinga där innan jag fortsatte på småvägar hemmåt. Drygade ut det så det tillslut blev 1mil, kändes så där att sluta efter 8-9km. Men sista 3km från hurtigtorpet kändes lättare och inte alls lika slitiga som de 7 jag gjort där.

Totalt: Distans 10,2km, tid 1.05.171t, snitt pace 6.24, puls 164
(miltid på 1.03.58)

provade att använda svettig appen istf endomondo och det va en stor skillnad både i tid och distans mellan appen och min pulsklocka. Detta är splittider från appen. Klockan fick det till 10km jämt och ett snitt pace på 6.32

 1) 6.15 - 122
 2) 6.31- 166
 3) 6.12- 169
 4) 6.16- 165
 5) 6.50- 175
 6) 6.20- 178
 7) 6.39- 171
 8) 6.23- 164
 9) 6.14- 171
10) 6.22- 167

Den "nya" oranga slingan va väldigt bra men som sakt en fysisk utmanande bana sista 3km. Början va precis som 5km slingan till smaltorp sen ut på milbanan och "genvägen" tillbaka till smaltorp, ut på 5an igen fram till stallet nästan. Där vek vi upp för pulkabacken och ner, uppför branten och hela långa stigningen, ner över källakullen och ut på 1,5an bakåt.
Kändes jättekul att vara hemma och springa på gammal klassiskt mark. Måste nog varit i skolan jag senast sprang på dessa banor som då även va mina ridvägar. Många fina minnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar