lördag 16 maj 2015

Crawl kurs del 1

Idag började jag crawlkurs, 7 lördagar framåt kl 17.00. Detta är något som jag har villat lära mig länge men inte haft möjlighet förres nu.
Vi skulle vara 5st i gruppen, men två lämnat återbud till idag. Slutade med att jag va ensam. Blev privatlektion!

Vi började med en kort teoretisk genomgång

1) Sen i vattnet och prova streamline och hur små saker påverkar motståndet väldigt mycket. a) Sköt ifrån kanten först med ett ben vinklat upp mot ytan. b) huvudet uppåt c) benen isär d) armarna isär e) armar rakt fram benen samlat och avslutningsvis f) ner under ytan och trycka ifrån med båda benen och raka armar änderna ovan huvudet och blicken neråt, raka samlade ben.

Kul att se hur stor skillnad det va på hur långt/ kort jag gled med de olika metoderna. Vissa gånger va det även svårt att hålla balansen och glida rakt.

2) Olika sätt att flyta på, jag som innan trodde mig va bra på att flyta men är beredd att säga att jag inte va så bra efter detta. a) som ett X i vattnet b) som ett Y med benen ihop c) som ett I. Det svåra va att inte tappa ner rumpan, slappna av med ändå hålla upp kroppen. Sen va det lätt att tippa över åt något håll.

3) vändning, flyta som ett I och sedan försöka vända till magläge. Sjukt svårt att för det första toppa över, sen att inte tippa runt ett helt varv. många skratt blev det. Dra med höften sa Mia men inte så lätt, ett djupt andetag innan snurren för att kunna va kvar under vatten längre.

4) Flyta och samtidigt förflyttas med hjälp av små armrörelser, det hette något som jag har glömt av. a) flyta som ett I och flytta sig med huvudet före. Armarna gör små rörelser i höjd med höften in/ut. b) flyta som ett I med fötterna först. Armarna gör små rörelser ovan huvudet på raka armar.
Har glömt de två andra metoderna, vet att vi provade två andra sätt så det blev två med huvudet före och två med fötterna före.
Va svårt att förstå hur händerna skulle göra utan att Mia sa hur det va.

5) Bentag. Öva bentagen, rörelsen ska komma från höften inte böja knäna. Slappna av i fötterna och sparka kraftfullt. a) armarna ovan huvudet ansiktet ner i vattnet kolla på botten och bara använd benen som fart. Fick vinkla upp huvudet och andas 3g/längd b) samma sak med benen men nu på sidan, armen närmast vattnet rakt ovan huvudet och den andra på höften. Här blev ansiktet och andningen en övning. Huvudet skulle vara fortsatt neråt och för att andas vinkla upp det. Denna övning genomfördes åt båda hållen så både höger och vänster varit ner mot vattnet. c) fortsatt samma sak med benen men nu på rygg och hålla händerna på en flytplatta och fokusera på att inte slå knäna i den.

Nu skulle jag egentligen missa gång 2,3,4 pga semester och vättern. Men Mia låter mig va med den andra gruppen imorgon för del 2. jättesnällt och dessutom hinner jag få mer med mig och öva på när vi är på Mallis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar