söndag 17 maj 2015

Crawkurs del 2

Idag kl 19.00 va det dax för del 2 av simkursen, jag fick gå idag istället för nästa vecka då vi är på Mallis =) Nu efterhand känns det rätt så bra att fått två dagar lite intensivt. Hoppas hinna träna något mitt i veckan för att hålla det vid liv. Sen blir det en timme om dan på semestern tänker jag.

ordet jag inte kom ihåg från igår va skovling, flyta med små handrörelser.
Pratade om uppvärmning, tävlingssimmare som värmer upp i 15 minuter måste ner i vattnet inom 15 minuter och efter en uppvärmning på 45 minuter måste man va i vattnet inom 45 minuter.

1. Började träna på flytningen som ett I med vändningar. Idag fungerade det mkt bättre. Jag lyckades vända lugnare och kunde vända tillbaka åt samma håll.
  Tippade inte över eller runt ett helt varv. Kändes bra.

2. Träna på bensparkar, med rörelse från höften-raka knän - avslappnade fotleder. a) på mage med armarna rakt fram och andas när det behövs. svårt här är att inte tappa tekniken när man ska upp och andas. b) på sidan, stålmannen, ena armen fram och andra på rumpan. Blicken ner i botten, INTE åt vart vi ska då tar huvudet mkt motstånd. Andas genom att vinkla upp huvudet och ner igen. c) på rygg med händerna på en platta. Knäna ska inte slå i plattan, blicken upp i taket.
  Känner att bensparkar är jag bra på, bäst är det på rygg, får fin kraft och lättare att slappna av i fötterna mot när jag simmar på mage.

3. Benspark med vändning, armarna på ryggen och på mage, vrid upp på sidan och ta luft, vrid tillbaka neråt för att sedan vrida åt andra hållet. Fortsätta så hela tiden i ett jämnt tempo.
  Här börjar jag få problem med andningen och hinna andas ut och in, fick tips att blåsa ut under vattnet.

3. Flytövning för att hitta balansen.Flyta på sidan, som ett T och ta upp 1 arm rakt upp i taken och sedan båda. Detta för att se hur lite som påverkar.

4. Armtag, viktiga är hur handen är vinklad. Inte rak då det tar motstånd och inte 90grader som en väderkvarn. Ett mellanläge och dra bak vattnet/kraften för att ta sig frammåt. Selar ingen större roll hur armarna rör sig ovan vattnet. Minst kraft tar det om man drar med armbågen istf vevar runt helt.
a) prova simma armar, benen stilla med en dolme. Andas valfritt sätt.
b) simma som en väderkvarn med 90 graders vinkel i händerna och veva mer frekvent.
  Första två varven gled jag för mycket på armtagen, vilade när armen kom i vattnet vilket ger motsatt önskad effekt.

5. Andningsövning genom att stå som en anka på det grunda, ansiktet + axlar under vattnet och titta på fötterna. Armarna på ryggen. Andas ut genom att blåsa ut genom munnen med huvudet rakt under vattnet, vrida upp halva ansiketet över vattenytan och ta luft genom halva munnen, vinkla ner och blås ut, vänd upp ansiktet åt andra hållet och ta luft.
Fokus på att andas ut lugnt och jämt. Vid uppvinkling även ta med axeln och ett öga i vattnet, andas med halva munnen.

6. Sätta ihop bentag + armtag + andning.
  Här fick jag stora problem med andningen, Mia förklarade det med att när en ny faktor läggs till att tänka på är det lätt att glömma något annat. Speciellt nu i början när det inte är invanda mönster. Oftast går det bra till en början sen blir jag stressad och glömmer andas ut eller är inte klar när jag behöver ny luft vilket gör att jag tar för lång tid vid andningarna. Går oftast bra första längden men på tillbakavägen orkar jag inte hela vägen fram pga inte tömt lungorna ordentligt.

Tipsen att ta med. Andningen, speciellt andas ut under vattnet. Tänk som dykningens utandning, andas ut jämn ström och töm lungorna innan ny luft ska in. Ska inte bli så att man andas ut och får blåsa till häftigt på slutet för att tömma lungorna.
3 takt är den grundläggande tekniken =  vrid upp till höger och andas in, andas ut jämnt hela tiden under vattnet börja direkt, vrid upp till vänster och ta luft. Varannan gång höger,varannan gång vänster sida.

har säkert glömt något men detta är det som jag minns just nu och detta ska vara grunden och sedan är det detaljerna vi ska träna träna på.

Träningsupplägg: 1) Träna bentag för sig, andningen från mage - vrid upp till sidan -tillbaka på mage. 2) Träna armtag med en domle/simplatta mellan låren, skopa handen och tänk hur kraften blir i vattnet. Andas genom att vrida upp till sidan. 3) lägg ihop allt

Nu sitter jag här i soffan och funderar på hur nästa veckas träning ska läggas upp + känns som jag har halva poolen i nästan fortfarande. Har nyst och snutit mig med jämna mellanrum sen jag kom hem. Blir att beställa en näsklämma.

Nu kommer jag missa tre tillfällen på rad av kursen =( jättetråkigt men ska öva öva öva på egen hand istället. Känns ändå som jag inte missar jättemycket. Då alla andra i min grupp kommer göra steg 1 nästa gång och steg 2 den lördagen vi kommer hem, så då hamnar de bara en lektion före mig (då vi är påväg till motala). Därför blir min träning extra viktig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar