tisdag 14 april 2015

Skogspremiär för i år

Imorse blev det en löprunda och innan jag kom iväg va det en del fundering på vart jag skulle springa. Bestämde mig ändå för att springa runt källberget + folkhögskolan. Så blev det ju inte rikitigt, för när jag kom till Yttermo fick jag för mig att springa grusvägen till Heden och cykelvägen till Leksand. Så gör vi tänkte jag och släppte iväg Amy lös. Men så en bit på grusvägen, så va tort det är i skogen. Så vips va vi ute på Källanspåren och sprang. Hakade på Gula slingan så gott som hela vägen.
Från början tänkte jag att 5km är lagom, men ändrade mig till 7 km. Vips så lyckades det bli 8km tillslut.
Så inget blev som jag hade tänkt imorse kan man säga. Ändrade både runda och distans 3 gånger =)
Själva löpningen flöt på som det brukar på morgonen, lite stel i höger lår till en början, många toa pauser första km för Amy. Sen upptäkte jag hur svårt det är att hålla ett stabilt tempo i skogen, smal stig och stockar och stenar och knölig frusen mark. Men jätteskönt att springa i skogen och Amy va överlycklig.
Kroppen kändes ändå pigg och allert även att farten inte va vad det brukar på asfalt/grus. En ordentlig svacka blev det när vi kom fram till Källan och uppför backen innan vi vek av hemmåt och vi fick upp vanlig fart igen.

Klarblå himmel, strålande sol och fågelkvitter... - 4 grader vilken härlig start på dagen.



Totalt: distans 8km, tid 54,32min, pace 6.49, puls 140

1) 7.07 60 2) 6.30 110 3) 6.52 148 4) 7.08 160 5) 7.18 157 6) 6.56 166 7) 6.37 167 8) 6.03 161

Asfalt: ca 3,5km
Grus: ca 1km
Skog: ca 3,5km

Dessa rundor är jättebra för kroppen känner jag både i avseende att springa i skogen för fötter och ben. Men mest att jag blir så pigg och får så mycket energi till resten av dagen. Det är en viktig stund på morgonen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar