söndag 19 april 2015

Lissie v 16

Tisdag: En sväng i skogen runt grusgropen. Via lackverkstan upp för långa sandstigen sen över vägen och in vänster och upp för den backen. Grusvägen till yttermo till lackverkstan och hem. Sista lilla uppförsbacken fick hon frispel och gjorde en tokrusning samt 3-4 bocksprång. Det va ytterst nära att jag inte kunde hålla mig kvar. Resten av rundan va det full fart och långa långa travsteg svävande. Fick sitta ner i galoppen för att hålla emot.
Tid 1 timme

Torsdag: kom upp till stallet vid 17.50 och skyndande iväg för att hinna rida lite längre sträcka. Planen va att rida till Siljan via skoterleden för att rida på sjöbotten. Och så blev det. Direkt märkte jag att det va en pigg och het häst. Hon travade på en långa långa steg. Lite stirrig vid första galoppen och skyggade lite. Blåste ordentligt så manen yrde omkring, vitvågor i vattnet. Första rundan skrittade vi för att kolla av allt, lite tveksam att gå i va hon. Sen va fiskmåsarna lite skumma. Men hon skötte sig fint och vi travade lite innan vi tordes galoppera en del. Gick att rida ända fram till knubbens. Mitt i låg en stock vi travade över. Härlig botten och sjönk inte alls ner så som jag misstänkte. Va som att rida på en sandväg, med lite svikt på sina ställen. Fick några riktigt härliga bilder. 

Hem blev det ännu mer fartfyllt och diskussioner om gångart. Men på en rolig nivå. Gick jättebra att hålla kontroll på henne med att sitta tungt och hålla emot. Inga bockningar eller tokrusningar.
Totalt blev det en ridtur på 90minuter och 10,23km. 

Söndag: Hade bestämt att vi skulle rida alla 4 idag ner till Siljan och springa på sandbotten. Märkte redan några 100meter från gården att Lissie va orolig. Hon vände upp rumpan mot Maximus och blev sur och nervös så fort han kom i närheten. Vid grishuset fick hon spel när de andra ökade farten. Slutade med att hon försökte slå sig lös, så jag sa jag rider åt ett annat håll. Men Pernilla förstod direkt vad som va problemet så hon red med mig och Musse och Grein fick sticka iväg själva. Hon lugnade sig direkt. Men när vi väl kom ner till Siljan så stressade hon upp sig så fort de andra kom nära igen. Hon bockade flera gånger och försökte även ställa sig upp vid ett tillfälle. Fick vända bort henne ett tag för att lugna ner. Sen kom musse nära igen när de galopperade i vattnet, samma visa. Tror hon ville springa efter och blev arg när jag höll emot. Slutade med att jag hoppade av och höll i henne. Hoppade inte upp förrens vi gått över vägen då hon skrek och snurrade runt runt en massa när de red iväg. Sen hur lugn och fin som helst påvägen hem. Tid 1,51timmar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar