tisdag 28 april 2015

Fösta skogspasset för året

Imorse blev det ingen hundpromenad, istället stack jag iväg med cykeln 6.05. Planen va att inte köra asfalt utan att komma igång med den riktiga MTB körningen genom skog och mark, över stock och sten. Inledde med 3km på väg innan jag kom till Källan för att värma upp benen lite. Sen valde jag gula dagslingan i källan vilket motsvarar ca 5,5 km. Vid två tillfällen fick jag mot min vilja kliva av och gå några meter på toppen av backar då farten tagit slut och inte hunnit växla ner tillräckligt. Några riktigt trixiga ställen med stora rötter. Känns att jag är ovan att köra på den typen av underlag just nu. Men kände i kroppen att det va bra träning både för pulsen (glömde pulsbandet) och musklerna.
Efter gula slingan körde jag halva elljusspåret innan jag tog cykelvägen fram till åkern och över åkersjön och strandpromenaden hem. På elljusspåret slirade det lite uppför i lössanden.

totalt: distans 15km, tid 58,50, snitt 15.3km/h, max 33,8km/h

Det blev en lagom morgonrunda, va något kallt -0.3 när jag drog iväg så på med vintertajts och lager 2 jacka under vindjackan. Bitvis va det ordentligt jobbigt och funderade på hur jag ska orka hänga med martin runt blåa sligan.
Men mera träning blir det. Ska försöka köra i skogen en gång i veckan nu för att variera cykelträningen.
Målet nu fram till semester är; 1 dag MTB i skog, 1 dag landsväg tempo och 1 dag landsväg längre.
Sen ska jag försöka hålla i löpning 2 dagar/veckan och simma 1-2 dagar/veckan. Men fokus är cyklingen.

Lite siffror. Känns nästan pinsamt va långsamt det har gott men det är stor skillnad på asfalt och små smala sandstigar med rötter också. Körde i skogen mellan km 3.60-11.70, så 9 km ren skogskörning.

1) 3.23      6) 5.13     11) 4.12
2) 2.25      7) 5.15     12) 3.47
3) 3.19      8) 4.57     13) 2.48
4) 3.33      9) 6.17     14) 2.49
5) 3.59    10) 3.53     15) 3.35

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar