lördag 10 januari 2015

Skidåkning i busväder

Anlände till Näsbo igår EM och såg påvägen upp att vallsjöspåret inte va spårat. På affären sa de att det varit för snöfattigt runt hela vägen. Åkte upp till skolan och såg att där fanns det fina spår.
Imorse började det snöa och bara tillstagit mer och mer. Men jag hade bestämt mig för minst 1 mil och gärna 2 mil. 
Drog iväg runt 11 och vallade på blåextra som fästvalla. Redan vid skolan va spåren dåliga och svåra att se. Snöade kraftigt -6 och upp emot 10m/s i vind. Spåren blev bättre när jag kom ner till bäcken och i skogen va de helt ok första varvet, åkte ett varv och fram till bilen. Ca 4,77 enligt klockan va ett varv. Redan då insåg jag att några 2 mil blir det inte. Åkte ett till varv men vände vid branta backen. Sista varvet va det inte mycket spår alls att tala om, nästan så jag ångrade att jag fortsatte. Fick spåra och det yrde om pjäxorna av all snö. Glasögonen immade igen. Blåste/ snöade på tvären ibland. Märktes direkt när det va öppnare och det drivit igen direkt. 

Totalt blev det 13,8km på 1,57,02 med snittfart på 7,0 enligt endomondo. 
Puls snitt 161 och topp på 168. 

På första varvet kändes det som jag hade för mkt kläder på mig, men på slutet va det skönt med all snö som fastnat på mig. 
Hade underställ, lager 2 tröja, jackan och ullmax väst. Tog överdragsbyxorna craft vilket va klokt, sen både tub och mössa. Va blöt in på lager 2 på armarna, mössan, tub och vantar. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar