måndag 13 februari 2017

Lissie v 6

Tisdag: Slädtur på 40min och 3km. Kom iväg sent bla pga problem med att sätta för. Lissie tyckte nog att förra parkeringen va felaktig och dum. Blev svårt med att få skaklarna att ligga plant och på så vis få till en enkel i klivning. Körde första vänster sen över mot höger och mot ravinen. Över där och sedan över bäcken och uppför branta backen för att komma hem. Försökte parkera bättre men blev sämre då jag inte hade nån bra plan.
Testade att sätta på mässingsklockan på selen, såg att hon hajade till när det pinglade. Visade lite skeptisk när jag la på selen men inga problem. Hon va spänd men höll ändå kyla tills vi kom ut på stallplan då frös hon fast och spanade ut mot vägen. Gick några steg och sen åter stopp. Syntes på hela hästen att hon letade troligen efter Folke och förknippade ljudet med att de skulle vara på gång. Tog av klockan men hon va fortsatt lite på tårna vilken kanske kan förklara problemen att sätta för.

Lördag: Hade bestämt innan att det skulle bli en långrunda. Hade kollat lite på kartan innan och hade flera alternativ. Kändes som det va någon som inte ville vara med i början, men ju längre rundan gick desto mer fart och mer va hon med på noterna. Detta gjorde att det blev mest skritt än galopp. När vi kom till backen där bootsen flög höll jag emot och hon fick ta kort galopp ist.
Vi red via vedlagret förbi kenneth och runt Milan. Travbanan bort till Heden, genom byn till grustaget. Vägen förbi kvarnen och lite krokigt runt ridskolan sen över vägen vid källan. Skoterleden till yttermovägen sen fortsätta den till yttermo, över åkern och förbi badet hem.
Några saker va riktigt farliga idag: två jägare som eldade, en brädhög med plast i heden och sedan ett par som kom promenerandes.
En toppenrunda, båda svettiga när vi kom hem. Fint väder och 0 gradigt.
 Totalt 13,7km på 1;45min  7,8km/t eller 7:38min/km

Söndag: Kom till stallet utan bestämt en plan. Köra med släden eller rida en runda. Då Elin och Caspar skulle ut tog vi följe med dem. Blev barfota, barbacka (lånade padden) och bettlöst (hackamore). En riktigt trevlig tur. Vi gick en bit innan vi hoppade upp efter garaget. Red travbanan bort mot Milan och ner vid husen för att sedan rida vägen förbi Kenneth tillbaka. En helt lagom runda efter gårdagen.
Lissie va irriterad i början när vi promenerade och försökte sparka mot honom genom att svänga in rumpan mot honom och slänga ut ett ben. Sen såg jag att de lurade på varandra lite.
Blev 4,3km på 56min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar