söndag 18 december 2016

Lissie v 50

Onsdag:  blev en runda på 45 min helt perfekt vinterdag med superbra underlag. Öglan ut mot heden sen näst sista från travbanan hemmåt.
Alla gångarter även om hon backar av lite i galoppen. Oplogat både på travrakan och förlängningen, spår i mitten så man kan välja. Supergrepp oavsett vart jag valde. 

Lördag: idag höll vi planen, vilket annars är rätt ovanligt. Hade frukost och Lissie fick äta i boxen. Gav oss iväg vid 8:40 mot masten. Vi travade hela vägen upp, började strax innan travbanan sen galopp sista branten. Va en ordentligt andfådd häst som försökte bryta av några gånger men manade på och gav lång tygel. När vi nästan va nere där en väg delar sig kom en travhäst och Lissie vaknade till. Sen strax innan bommen kom de igen. Lissie blev jätterädd och kastade sig bakåt två gånger, fick henne inte fram. Aldrig hänt innan. Sen lite trav och galopp hemmåt. 
Totalt 1:10t och en hel svett häst.

Söndag: Som jag planerade i mitten av veckan blev det en slädtur idag. Började med att sätta ihop släden när jag kom, blev lite meckigt + att jag klämde mig. På med all utrustning och precis då kommer Sofia och Adam och erbjuder hjälp med att sätta för. Några felaktiga försök att kliva i pga rumpan inte ville åt rätt håll. Kollade mkt på höbalen som jag hade som kuskbock. Men så när vi tog ett steg i taget gick det fint i. Klev i från vänster, sen höll Sofia i när jag satta för allt och höll emot när hon ville iväg.
Blev en tur på 56min och 4,4km. Körde första höger sen en krok innan vi kom ut på travbanan, in borta vid kenneth och runt öglan där. Sen tog vi en ny väg hem, genom att ta den branta backen vid vedlagret.

Har länge tänkt att vi behöver träna på att sätta för mer. Sett många härliga filmer på FB och YT på hästar som gör det helt själva, lösa. Lösa träningsskaklor har jag ju så borde bara ta tag i det. När vi kom tillbaka passade jag på att träna lite när vi ändå hade selen på oss.
Först tyckte hon nog bara jag va knepig som ville att hon skulle gå i igen. Tog bort tömmar och huvudlag och tränade enbart med repgrimma.
Använde samma taktik som när vi kom i. Gå från vänster in och ett steg i taget. Efter första lyckade försöket fick hon beröm och godis. Sen fick vi till två lyckade försök till direkt efteråt.
Beslutade att köra även imorgon just för att smida när järnet är varmt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar