måndag 15 augusti 2016

nya mål, nytt fokus

förra året hade jag tom idag sprungit 27mil varav 2 gånger på den fulla distansen.
nu har jag springit 7,3 mil och 10km som längst en gång.

om man ser till detta känns utmaningen riktigt korkad nästan dumdristig. Skillnaden va då att jag hade haft en vår med bra träning och ja va troligen i mitt livs form. Samtidigt hade vi rätt nyss fått veta att vi väntade Milla vilket gjorde att min form utveckling from här inte direkt gick uppåt, tvärtom. Idag kommer jag från en vår där fokus träningsmässigt haft fokus på att hitta tillbaka till musklerna, tappa vikten och kämpa mig tillbaka.
Det har alltid funnits en förhoppning eller dröm att kunna springa lidingö15 i september. Nu står jag där att beslutet är fattat att jag ska försöka sikta mot att springa loppet.

Jag kommer ha ett helt annat upplägg i min träning mot förra året, då tänkte jag mest på att träna för att orka distansen 15km. Nu kommer jag mer fokusera på att träna upp kroppen för att klara banan. Detta genom att springa mer terräng, backintervaller och långa intervaller.

Hittade tips på intervaller via lidingeloppets sida enligt: 2 x 20min, 3 x 10min och 6 x 8min.
Sedan tidigare har Karin tipsat mig om intervaller på 10 och 15 min. Själv hade jag direkt tanken på att lägga mycket träning i källan där både naturen och banprofilen matchar lidingö bra. Samt att träna backintervaller då vi har många bra backar i närheten; upp från laxen, upp från kajen, upp mot skolskogen, upp mot källan, prostbacken och de vid bron.

Så målet nu är att lämna cyklingen lite och fokusera om till löpning.
Jag har 6 veckor på mig innan loppet och har en plan enligt följande;

mammaoutdoortraining 2 dagar/v - tis och tor FM
löpning terräng - 1dag/v  källan distans i lugnt tempo
backintervaller - 1 dag/v
långa intervaller - 1 dag/v
sen är det bonus om jag kan få in ett pass cykel möjligtvis MTB.

Slutmålet med lidingöloppet är ändå att slå fjolårets tid på 1:40t och förhoppningsvis hamna under 1:30t.
Sen återstår det att se om detta blir starten på en ny halvklassiker eller om det är resan mot tällbergshalvmara nästa år bara.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar