lördag 13 augusti 2016

Förberedelser

Fredag: åkte till Rättvik för att införskaffa lite nödproviant som jag vill ha med mig i cykelväskan på loppet. Två bars, två gel och sedan GT tabletter. Kommer troligen inte behöva allt det där, men vill inte riskera något. Dessutom ladda upp med mkt vatten, då min vattenflaska är på tok för liten.
Körde även sista träningsrundan, i form av leksandsrundan norr, som utgör sista 4milen av loppet. 
På EM va vi till noret och hämtade nummerlappen. Rosa och fin, startnr 247. 

Lördag: göra i ordning kläderna som ska vara på, men nr lapp och allt. Kör i bianchi dressen, dubbla bh och bröstvärmare och sportstrumpor. Pulsklocka på styret och telefonen i Martins ramväska där även provianten finns. I ryggfickorna kommer 3 små flaskor vatten finnas och ev Voltaren gel, som jag kommer smörja knän, rygg, nacke och höft med. 


Om jag bara rakt av slår ihop de båda rundornas bästa tider skulle jag cykla på 3:07t vilket skulle vara en stuperbra tid och inget jag tror på. Iofs är det en trt genom noret man slipper på loppet som annars tar tid, vilket man tjänar tid på. Men andra sidan har jag aldrig varit ner till vändningen i Utby. Dit är enkelt då man förhoppningsvis har bra med fart med sig från kullsbjörken. Men tillbaka till korset in mot Tällberg kan det nog bli tuffare.
Enligt SMHI kommer det vara växlande molnighet och 14-15 grader varm med en NV vind på 8-9m/s, mellan klockan 11-14 imorgon.
Jag kan inte låta bli att jämföra med fjolårets halvvättern gällande förberedelser. Då hade jag precis som nu 50mil i benen. Men då va det 150km som gällde nu är det 72km, nästan hälften så långt. Som längst har jag cyklat 4mil vid två tillfällen vilket motsvarar nästan 60% av loppets längd. Så sett till dessa parametrar har jag bättre förutsättningar inför detta lopp. Vad talar emot ett bättre lopp? Det va 140 dagar sedan jag födde mitt andra barn. Jag har kämpat med viktnedgången denna gång och har i skrivandets stund 4,6kg kvar. Jag har inte samma muskelstyrka i benen i år vilket syns tydligt uppför där jag inte orkar lika mycket. 

 Mentalt kommer jag dela upp loppet i olika etapper, 5km i taget. Ritat på kartan vart de är och räknat ut ungefärliga tider. Min uträkning ger en sluttid på 3:15t och en målgång klockan 14:15. Ska bli spännande att jämföra min skiss sen mot hur loppet utvecklas.

Jag har som förhoppning att klara loppet inom en sluttid på 3:15 +\- 10min. Vore så klart supernöjd och kommer kriga som f*n om jag ser att möjligheten till 3t finns. Men över 3:30t kommer jag vara besviken med. En viktig detalj som kan komma att styra loppet är Milla. Förhoppningen är att hon kan sova större delen av tiden och klara sig att äta något annat innan jag går i mål. Plan B blir att mötas upp och ge henne mat. Plan C att jag får bryta. 

Känner redan nu att halfta -Leksandsrundan70 kan behöva få revansch nästa år. Då vet jag exakt vad jag skulle göra annorlunda i träningen. Backträning och intervaller är nästa nivå på cykelträningen. 

Arrangörens beskrivning: 
HALFTA – LEKSANDSRUNDAN70 söndagen den 14 augusti.  Halfta, det vill säga hälften är en härlig utmaning och vacker tur på 7,2 mil genom de östra och norra delarna av Leksandsrundan.
Här passeras byar som Gärde, Insjön, Rönnäs, Ullvi och Tibble innan man beger sig upp mot Torrberg och Norr Lindberg. Turen avslutas naturskönt längs med Siljans strand via Östanhol, Tällberg, Hjortnäs och Sunnanäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar