måndag 20 juni 2016

Lissie v 24


Tisdag: Linnea red en sväng


Torsdag: Linnea red

Fredag: Promenad med barnvagnen ca 30 minuter i byn.
Nedför backen från gården, asfalten bort till genvägen och förbi skolan och dagis. Gick ner gatan nedanför Björn ut på asfalten igen och uppför backen.
Hade lite taktiksnack med Folke inför harvningen, tyckte absolut inte jag skulle använda sladden då den inte är dimensionerad för att dras bakom en häst och direkt farlig då den saknar en ram runt. 


Lördag: Ridtur på 1,05t blev både som jag hade planerat och inte. Då det är MTB-O i skogen hade jag planerat turen vid yttermo åkrarna. Gav mig iväg men fick vända runt innan vi komiväg.
Slutade med att jag red mot ridbanan, offroad tillbaka upp på vägen mot verkstaden. Asfalten från korsningen till byn sen över åkern. fortsatte sedan på asfalten mot åkern, efter åkrarna blev det genom mysskogen och via ridbanan hem.
Första rundan med renskinnet under bladsadeln, det är stort och blev massor framför sadeln men verkar fungera fint. Sofia tyckte vi såg ut som ett äkta distans ekipage =) Fick ändra ett hål på sadelgjorden och nu va det det sista som fanns kvar på höger sida. 


Söndag: harvning av ridbanan stod på schemat. Förberedde innan nere på banan. Sen efter en avvägning tömkörde jag till ridbanan genom skogen/åkern. Väl där kollade hon konstigt på harven så gick lite innan jag skulle koppla på. 
Där tog det stopp, eller rättare sagt tog tid innan vi kom fram till en bra taktik som vi va överens om. Lissie stod stilla och jag flyttade skaklarna runt henne, sedan kunde jag jystera henne rätt. Nervös matte beslutade sig för att koppla på harven direkt och leda henne i grimskaft en liten bit. Då hon inte reagerade över varken ljudet eller tyngden så bestämde jag mig rätt så snabbt för att ta tömmarna istället samt att fälla ner piggarna, först lite för att sedan dra i mer.
Själva harvningen tog längre tid än jag hade tänkt pga jag inte fick till taktiken gällande att köra i 8 nämnvärt bra. Blir alltid ett stort område kvar i båda kortsidorna, så då övergick jag efter ett tag att köra lite mer planlöst runt och täppa igen de luckor som va. Slutade nog med att vi körde hela banan 2 gånger, vilket säkert va behövligt också. Va länge sedan vi harvade nu. Så glad att det gick bra. Hon verkade inte alls stressad, frustade och gick med sänkt huvud. Någon gång hade hon lite brottom i kurvan. På slutet utmanade jag henne lite genom att försöka vända helt om, vilket inte va några problem som helst. Hon gick sidvärtes tills hon hade nosen åt rätt håll.
När vi va klara promenerade vi vägen hem. 
Totalt höll vi på i 1,07t.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar