söndag 20 mars 2016

Lissie v 11

Tisdag: Va i valet och kvalet om jag skulle ta släden eller rida, men såg direkt att hela våran väg va barmark. Dessutom såg första vänster också den delvis bar ut. Så bestämde mig för att rida och reka om det går att köra imorgon istället. Valde att rida runt Rotstigen. Underlaget va minst sagt varierande, allt ifrån barmark, snöklätt, isgata, vattengravar.... Blev mest skritt och trav, en mkt gåpåig trav. Avslutade med två korta galopper på snövägen hemåt.
Blev totalt 1,05t.



Onsdag: Fick se mig besegrad av vädret, så dagens uppdrag blev att sommarparkera släden utanför sitt tält för senare transport in där. Påkopplingen fungerade direkt, hon klev i fint och parkerade precis  där hon skulle, va bara att lyfta upp skaklerna för mig. Va en märkbart stressad Lissie som drog iväg på släden, osäker på varför. Om det va för att jag ledde henne istf körde korrekt eller om det va för att underlaget enbart bestod av is.
Efter transporten gick vi bort till corallen så hon fick springa av sig lite. Hon började helt på egen hand trava runt. Fick trava några varv i varje varv innan vi gjorde samma i galopp. Tränade på att stanna, backa, framåt. Fungerade fint. Kanske några diskussioner med att byta varv. Provade övergångar trav/galopp vilket också funkade bra. Avslutade med att flytta bakdelen enbart stående nära mig. med beröm godkänt idag.

Torsdag: Strålande sol, plusgrader men blåsigt väder. Hade två alt tre ridvägar i huvudet som jag valde mellan, blev något helt annat. En ny kombination. Red bort mot milan för att rida ut mot västannor men vände tillbaka på vägen ist, sen tog jag skogsvägen till vänster och kom ut på asaklittsvägen. Sen travbanan bort till jakttornet. Döper nog den till runt milan + travb.  Underlaget varierade mycket, allt ifrån ren isgata till helt bart. Blev skritt och på travbanan även 4 kortare galoppsträckor. Fattningarna satt fint idag, tom från skritt. Tände till direkt jag bad om galopp.
Total tid 1timme, BF15 dagar bort 
nu.



Lördag: Linnea va ute och skrittade en runda

Söndag: Linnea red 1,5 timme. skritt och trav.
Jag åkte upp tidigare på dagen och tog bort tåbrodden runt om. Försökte få tag på hovis redan i fredags när jag beslutade mig att det va dags för barfota. Planen va att hon skulle få gå själv i dalen tills det torkat upp/smält runt lösdriften. Men när jag kom idag såg jag att det kommer inte behövas, hagen är redan till större delen en lervälling. Så nu hoppas jag bli av med skorna så fort som möjligt. Lerig hage = lerig häst. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar