lördag 26 december 2015

Jakten på rätt syskonvagn

Sen en tid tillbaka har vi eller mest jag kollat runt på nätet efter en tänkbar syskonvagn. Läst recensioner och kommentarer, jämfört och vägt för/nackdelar mot varandra. 
En stötesten har varit att vagnen måste få plats i våran bil brevid hundburen. Vi har kollat i butik på de vanligaste syskonvagnarna på bredden och insåg snabbt att det inte kommer funka för oss. Frågan om funktioner har också varit en het potatis. Om vi ska sattas på en multivagn direkt eller en klassisk syskonvagn. Nackdelen med multivagn är hur man gör första 6månaderna. 

Igår gjorde jag en sista research innan vi idag skulle kolla på en vagn vi satt som favoriten. 
Alternativ 2 va Phil and Ted promenade 
Alternativ 3 va Phil and Ted Voyager som ska släppas nu december/januari

Nr 1 har länge varit baby jogger city select. Men då vi inte sett någon i verkligheten och jag har haft tre stora tveksamma punkter med det har vi inte vågat köpa den över nätet. Det jag har varit tveksam mot är;
1) teleskophandtaget att det skulle bli svårt för mig att köra
2) punkteringsfria däck då tänker jag dålig fjädring och svårkört i terräng och snö
3) får den plats i bilen

Fördelar har vi hittat många redan innan bla: många alternativ i hur den kan kombinera de olika delarna, går att ha både som enkel och dubbelvagn, lätt stt fälla ihop, liten ihopfälld, ergonomiska sitsar. 

Men när vi väl fick se favoriten för första gången och prova den lite va valet enkelt. Alla de tveksamheter jag har haft fick ett klart svar snabbt. Inga problem med handtaget, blir mest en vanesak, hjulen va stora och mkt bättre än förväntat.  Dessutom att hitta en i grannkommunen begagnat men använd ytterst lite i ett halvår. Då va det inte mycket att tveka på, så vi slog till. 
Inga problem att lassa in i bilen på lite halvslarvigt sätt, med sittdel på chassit och liggdel uppepå samt kartong på det. 
Sittdel plus liggdel
Som enkelvagn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar