onsdag 23 september 2015

Lissie v 39

Tisdag: Ridtur med klättring och galoppintervaller. Totalt 1,20t. Red bort mot källan för att klättra lite. Började redan direkt efter grusvägen upp och ner 2 gånger mellan dem galopper. När jag kom vid källan hittade vi massa nya backar och träna i. Superbra träning och en lyhörd häst som va med på allt. Höll bra tempo uppför, klev på stabilt utan att rusa. Nedför va det stabilt något svajig i sidled ibland. Några intervaller även på hemvägen. Sen från grishuset kort trav, även på långa tyglar. En superbra ridtur. Alla fattningar satt och klättringen funkade felfritt. Va tydlig när hon ville ha långa tyglar och fick kämpa lite med det. 

Onsdag: Tömkörning trt ridbanan + harvning av ridbanan. Totalt 1 timme. Körde ner harv och skakler till ridbanan med transporten innan jag hämtade Lissie. På med repgrimma och loksele sen började vi gå ner till ridbanan där Linda väntade på oss. Fick hämta harven uppe vid vägen och köra in på ridbanan. Inte ett öra eller reaktion från Lissie även om det va både svårkört och knöligt upp mot ridbanan. 
Körde ett varv innan jag drog ner piggarna, men ingen skillnad på hästen. Körde som Folke hade tipsat om som en 8a. Visade sig vara svårare än jag trott med taktiken och vilken sida jag skulle hålla mig på. Men vilken cool häst hon bara traskade på utan några tveksamheter. Frustade och sänkte huvudet. Några riktigt snygga precisions vändningar fick vi till. Sen missade vi ibland så vi fick köra om. Men som helhet en väldigt duktig häst som gjorde allt jag bad om. Jag måste ha en bättre plan på hur jag ska köra nästa gång. Men för att vara första gången någonsin skötte vi oss bra. 
Både filmer och bilder fick dokumentera händelsen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar