måndag 1 juni 2015

Semesterträning

En vecka på Mallorca när det är två veckor kvar till Halvvättern va kanske inte jättebra upplägg, men nu blev det så. Jag tog med mig löparskor och baddräkten för att kunna träna. Planen va att träna crawl hela veckan och sedan bonus om jag skulle hinna springa lite.
Tyvärr blev  det inte som planerat pga hotellet saknad en bra simvänlig pool, den som fanns va formad som en trekläver vilket inte gjorde det så lätt att veta antal meter.

Den träning jag fick ihop förra veckan blev blygsam:

Måndag: Simträning provade de flesta övningarna vi har gjort på crawlkursen. Flyta , Bentag, armtag, rygg och stålmannen  alla provade jag à 100m. Andningen är fortfarande ett stort problem, får det inte att funka med utandning under vattnet för att sedan ta ny luft. är som att jag inte orkar tömma lungorna helt. Avslutande med att simma ca  500m bröstsim istället. Totalt blev det ca 1km.

Tisdag: Provade att jogga en bit på stranden. Barfota med bara shorts och bh. Jätteskönt. Joggade bort till bryggan dit va det 1 km så fortsatte lite till så det blev 1,5km innan jag vände tillbaka samma väg. Bitvis gick det bra att springa i vattenbrynet men ibland fick jag jogga uppe i den torra sanden vilket va mycket tyngre samt alla sandslott och barn man fick runda.
Totalt: Distans 3km, tid 19.22min,  snitt pace på 6,27min/km
1-  6.31
2- 6.47
3- 6.04

Torsdag: Inledde dagen med att jogga längs stranden samma väg som i tisdags, men nu kunde jag springa mer ostört vid vattenbrynet i den blöta sanden. Låg på lite mer i tempo och kunde känna skillnaden i fart.
Totalt: distans 3km, tid 18.02min, snitt pace 6.01min/km.
1- 5 .57
2- 6.11
3- 5.55
                   
Efter lunch fortsatte jag med lite simträning, började nu omvänta med bröstsim ca 500m innan jag gick över till flytningen och vidare till crawträningen.  Bentag, stålmannen och allt sammansatt. 6m utan andning. Andningen fungerade fortfarande inte som önskat. Totalt blev det ca 750m.
Hoppas det ska bli lite lättare med näsklämman som jag har beställt från simbutiken.
                            



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar