söndag 3 maj 2015

Långpass på racer

Efter att Max hade ätit lunch drog jag iväg med Jonnas racer cykel. Nu hade jag sänkt sadeln och gud vilken skillnad det blev.
Drog iväg samma väg som förra söndagen; tällberg-laknäs-kullsbjörken-bergsäng-lindberg-torrberg-leksand. När jag skulle svänga ner till kajen fortsatte jag till tibble uppför och nerför, runt kajen sen upp förbi vårdcentralen ut till korstäppan för att sedan vända hemmåt runt rosen.
Längsta cykelturen ever för mig. Kändes bra och hade kunnat fortsätta också, vilket känns lovande. 
Fick ta en paus mellan lindberg och torrberg för att kissa. Inte det lättaste att först av med kläderna och sen försöka få i clipsen igen när man skulle iväg. 
Det va motvind till tällberg, förra veckan va det tvärtom motvind nerför till torrberg. 
Cykeln kändes bra, dock dåligt med lättaväxlar för branta backar, där är MTB´n bättre. Men i den längre stigningarna va det lättare med racern. Det är lättare att växla för att behålla fart men det behöver växlas mer också.
Först när jag kört nästan 40km insåg jag ett nytt sätt att hålla med händerna. Fick inte riktigt till det med de två stora dreven. Annars funkade växlarna bra idag.
Ett misstag va att köra runt lite kortare turer sista milen, skulle ha antingen vänt om eller fortsatt ut mot härradsbygden som jag funderade på. Nu tappade jag fart på att irra runt lite. 

Hade långärmat och cykeltröja över, korta byxor men fodrade ben under. Va alldeles lagomt. Korta vantar. Ca +10.
Första vurpan också, bromsade när jag kom in på gården utan att ha tagit ur clipsen innan. Så tippade omkull och skrapade lite på knät.

Totalt: distans 50km, tid 2,24,07timmar, puls snitt 142, snitt hastighet 20,9km/h

ditaljer: 
 0- 10km - 26.45min-22.4km/H - puls 149
11-20km - 55.29min - 20.9km/h - puls 154
21-30km - 1.30.07t - 17.3km/h - puls 128
31-40km - 1.53.52t - 25.3km/h - puls 145
41-50km - 2.24.07t - 19.8km/t - puls 145

Jag kan inte låta bli att jämföra dagens första 40km med förra veckans tur på 40km med MTB cykeln. Bansträckningen är så gott som identisk.

              MTB           racer
10km    26.27min     26.45min
20km    55.08min     55.29min
30km    1.31.38t       1.30.07t
40km    1.59.06t       1.53.52t

vilket visar en diff på nästan 6minuter. Spontant trodde jag att det skulle ha varit mer till racerns fördel. Marginel fördel till MTB första 20km med 19sek. Sen tar fördelen över för racern, vilket är kättringen uppför kullsbjörken och upp till lindberg. Sen är ju också racern bättre nerför torrberg. 
Till jämförelsen ska läggas till att förra veckan är att det va medvind till tällberg och kullsbjörken, men sen motvind utför från lindberg. Idag va det tvärtom mottvind till tällberg och medvind utför. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar