lördag 28 februari 2015

Lissie v 9

Tisdag: Åkte upp med målet att ta en lugn tur på egen hand. Blev 55minuter tillsammans med Maria och Maximus. Vi red ut mot heden och runt på mysstigen och mellan garaget och sen via travbanan hem. Inte så mycket galopp pga underlaget, men mer trav istället.

Onsdag: vilodag men ändå upp med tuppen för att möta upp hovslagaren för byte av skor och nya brodd. Det va hög tid för det, då ungefär 2 brodd på varje hov va så dåliga att spetsarna inte gjorde någon nytta.

Torsdag: tänkte ta en skrittur men blev mestadels trav. 45min blev det med svävande trav, Hackamore. Red krok ut på travbanan och över bakom kolmilan sen vände hemmåt. Rekade vart det går att köra med släden i helgen. Veckans väder har gått hårt hårt på snön och mest is på vägarna. Pigg och allert dam.

Lördag: Äntligen full av förväntan åkte jag till stallet med nyrenoverad loksel. Det blev ett stort antiklimax att se en bar framhov, en sko fattades. Men jag tänkte direkt att jag kan ju inte vänta till nästa vecka och riskera att det är åkbart. Så på med selen, bakselen passade inte eller jag som inte förstod mig på den helt. Nästa problem uppstod när jag insåg att jag måste få henne att backa/kliva i skaklarna för att kunna koppa ihop. Men det gick fin fint. Kopplade på och smackade så hon fick dra ut släden ur tältet. Lite fundersam och spänd Lissie va det de första metrarna, men hade varit klok och tagit på henne repgrimman över huvudlaget. När vi väl fick snö under fötterna kopplade jag lös ledrepet och tog plats i släden.
Va ute ca 1 timme och det va verkligen en jättekul upplevelse. Lissie överträffade så klart förväntningarna och släden gjorde verkligen det. Hon verkade inte bry sig att det va något nytt åkdon bakom henne. Ibland va det så klart halt för framhoven men hon sökte fast mark med den bra. Sen växlade hon till trav på egen hand flera gånger så verkar ändå inte vara katastrof.
Körde första höger runt och följde skoterleden lite, vände vänster efter ravinen och upp på travbanan, ner första vid skylten och höll vänster, över bäcken och sen samma väg hem som dit. Provade att köra ut i skogen på två ställen där jag kunde se Folkes spår. Inga problem. Släden vänder jättelätt. Blev några tajta svängar och trodde vi skulle fastna en gång men icke icke.
Nu hade jag bara önskat att det vore mer snö och att det inte va så mycket is överallt. 


Söndag: blev mest socialt häng. Mockat lite med Ida i hennes hage och sen kom även Folke förbi så berättat om gårdagen. Fick så mkt beröm att jag är så klok och kunnig😊 du resonerar så klokt flicka. Blir så glad att höra när det gäller körning som för två år sedan va helt nytt. Vi kollade selarna och lite sånt också. Gillar den gubben😃

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar