torsdag 1 januari 2015

Första skidpasset

Natt till tisdag kom det ca 1 dm nysnö här och genast började suget efter att prova skidåkningen. Igår såg jag på skidspar.se att det va skidspår dragna i Källberget.
Så idag bestämde jag mig att byta ut löparrundan mot skidåkning. Hela familjen följde med man och hund tog hand om bebis i pulka under tiden jag tog mig ett varv.

Elljusspåret i Källberget är blandat kuperad med både 1km lugn start/avslutning och resterande består av blandning av både nedför och uppförsbackar. Tre slingor finns det blå 4km, röd 5km, grön 5,5,km men de har liknande bansträckning, små skillnader bara.
Idag va spåren mjuka och bitvis va det dåligt med snö, gräs och mossa framme, men ändå helt ok snömängd i banan. Snön höll socker kvalité och termometern visade +4 grader.

Träningspass: 5km skidåkning på 36minuter och ungefärlig snitthastighet runt 8km/t.

Analys: Tyvärr har jag inte lärt mig pulsklockans spara funktion riktigt, så råkade radera passet. Som tur är hade jag även endomondo påslagen på telefonen. I början kändes det ringrostigt tekniskt och svårt i nerförsbackarna. Då jag åkte helt ovallat va skidorna duktigt bakhala så blev att saxa i alla uppförsbackar. Korta stunder kändes det drygt att sakna fäste helt, men hade jag inte haft familjen med mig hade jag säkert fortsatt åka lite till. Kroppsligt va det inga problem.

Måste vara nöjd med första skidpasset med tanke på omständigheterna; inte åkt skidor sen vintern 2012, dåliga spår och inget fäste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar