tisdag 24 maj 2016

Träningsvecka 7

Nu är det dax för nästa steg i träningen, mamma outdoor training med bästa Karin Raichel. I 5 veckor tisdagar och torsdagar kommer vi svettas tillsammans och dra barnvagnarna upp och ner för backar. Denna träning blev det 3 perioder av efter förra graviditeten och ärde mig så himla mycket om min kropp då. Dessutom fick tränaren mig att förstå att både utfall och löpning va något jag klarade av. Så det är tack vare Karin som jag kom på att jag kan göra halvklassikern, idén kom från Linnea. Sen gillar jag Karin så mkt att jag haft henne som PT även under graviditeten.
Jag vet att träningsvärken kommer vara brutal första veckan.

Kroppen idag 74kg och 96cm runt midjan (vid naveln).

Som detta inte va nog med nyhet kommer jag även ta ett nytt steg gällande cykelträningen. På torsdagar framöver kommer Brudpiga ha cykelträning för tjejer som vill lära sig köra landsvägscykel. Så passande att jag fått min cykel nu. 

Tisdag:  mamma outdoor training
uppvärmning i backen upp mot kyrkan
övningar på platten: Gå rakt händerna vid örat. Gå djupa steg. Utfall. Masken. parövning - slå på smalbenet 3 min. parövning - dansa 3 min.
övningar på matta:  
övningar upp mot branta delen: Parövning en jägarvilan, en går upp baklänges 3 min. Gå/springa uppför 3min.
övningar på matta: Magtunnel. död insekt på rygg. Magtunnel lyfta 1cm - 5 armhävningar. Sidoplanka - rak planka - sidoplanka.

Onsdag: morgonträning i form av en löptur med Amy. Behöll samma distans som sist men en roligare bana. Sprang till åkersjön och runt den och hem istf att vända. Lite snubblingar runt sjön och lite seg startat annars kändes det bra. Stannande när jag kontollerar 2 även om vi inte va tillbaka helt.

Totalt: distans 2km, tid 14:55min, pace 7:25, puls 149

Torsdag: FM mammaträning vid hembygdsgården
Lite tuffare och lite hårade en tisdagens pass. Fick gå runt med vagnen en stund för att få Milla att somna om. 

Kväll: cykelgrupp för tjejer med Brudpiga. 7 tjejer inkl 2 erfarna från Brudpiga gav sig iväg runt insjön. Bitvis kom regnade det på oss men helt ok. Cykeln rullade fint och hade inga problem att hänga med, va 3 uppförsbackar som va tunga men höll ändå i bra. Kändes mkt bättre uppför backen till heden än vid första cykelturen, orkade nästan hela backen. Annars kändes tempot bra, i underkant kanske. Va aldrig jobbigt så. Lite känning i höften sista 6km och möjligtvis lite öm av att sitta ner.
Fick ett bra tips på när cykeln "hackar" på de tyngsta växlarna, att kan behöva hålla in reglaget lite till. Slutade delvis att låta.

Totalt: distans 25km, tid 1:04:51min, hastighet 23,13km/h, snittpuls 134 (troligen 143 ist)

Fredag: grym träningsverk i vaderna!
Utöver detta så har det varit mockning av hagar måndag och lördag.

Söndag: löpning med Amy på morgonen. Ändrade distansen till 2,5km och tänkte vara nöjd med det. Efter första km tänkte jag att det va möjligt att ni lite bättre tider. Tänkte att det kanske gick att få en tid under 7 och det blev exakt det. 

Totalt: distans 2,5km, tid 17:27min, pace 6:59, puls 161


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar